Modelarstwo kolejowe wielkości Z -1:220

Pełna wersja: Makieta Ryśka_Zet
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Witam
Zacząłem realizować, jak mówi moja żona "niespełnione morzenia mojego dzieciństwa", czyli budowę makiety. Prace trwają od pół roku, więc to dopiero początek, a w perspektywie chyba kilka lat. Makieta ma wymiary 215X65 cm i będzie zasilana analogowo z dwóch obwodów co pozwoli na jazdę w dwóch kierunkach. Na przerabianie lokomotyw i montowanie dekoderów DCC nie jestem jeszcze gotowy - po prostu nie czuje się na siłach aby grzebać w środku malutkich lokomotyw. Może z czasem przyjdzie to samo, ale póki co lobię miło spędzać czas przy realizacji mojego planu - bez żadnych ambitnych celów - ma to być zabawa. Mam na to czas tylko w soboty, czasami w niedzielę, ale z drugiej strony tempo prac podyktowane jest również możliwościami finansowymi. Załączam plan torowiska oraz zdjęcia z pierwszych etapów realizacji.

P.S.
Położyłem szuter na części torów (wyjazdy z tuneli) przed zamontowaniem górnego poziomu. Fajnie to wygląda ale przyklejenie szutru spowodowało, że tłumienie drgań z jadących lokomotyw zmniejszyło się, przez co oczywiście zwiększył się hałas. Wiem, że stół na którym posadowiłem makietę działa jak pudło rezonansowe, ale może ktoś wie jak ów rezonans, a przez to i hałas, zmniejszyć
Pozdrawiam wszystkich forumowiczów
[Obrazek: torowisko.jpg]

[Obrazek: makieta_1_A.jpg] [Obrazek: makieta_1_B.jpg] [Obrazek: makieta_1_C.jpg] [Obrazek: makieta_2_r_g1.jpg] [Obrazek: makieta_2_r_g2.jpg]
(12-01-2016 10:20)Rysiek_Zet napisał(a): [ -> ]Witam
Zacząłem realizować, jak mówi moja żona "niespełnione morzenia mojego dzieciństwa", czyli budowę makiety.

W związku z tym, że każdy forumowicz budujący moduł lub makietę, posiada swój watek,
Twój post został wydzielony z wątku Georga i przeniesiony do twojego Shy
(12-01-2016 10:20)Rysiek_Zet napisał(a): [ -> ]............. więc to dopiero początek......

Ale bardzo ciekawy. Czekamy na dalsze relacje.Shy
Powodzenia w budowie. Liczymy na kolejne relacje - a to co widać zapowiada się bardzo fajnie. No i już składy mogą śmigać (choć pewnie nie wszędzie).
Z praktycznych uwag/pytań - jak masz rozwiązany dostęp do tego co w tunelu ... ? Doświadczeni mówią że jak go nie zapewnisz to prędzej czy później czekają problemy jak coś się wykolei.
Jak podzieliłeś te dwa obwody o których piszesz - bo ze schematu trudno się tego domyślić ? No i jeszcze jedno - na schemacie 3 tor od góry po prawej stronie - czy dobrze widzę, że kończy się ślepo w okolicach wiaduktu ?
(12-01-2016 22:16)Zdrada69 napisał(a): [ -> ].... na schemacie 3 tor od góry po prawej stronie - czy dobrze widzę, że kończy się ślepo w okolicach wiaduktu ?

Na zdjęciu też znalazłem, widać tak ma być Rolleyes

[Obrazek: 111.jpg]
Gratuluję rozpoczęcia budowy i czekam na więcej fotek Smile Szkoda tylko, że nie zdecydowałeś się na usunięcie napędów zwrotnic i przeniesienie ich pod makietę.
Dziękuję Mister Z za uporządkowanie wpisu.Nie jestem biegłym komputerowcem więc umiejscowiłem post jak widać w niewłaściwym miejscu - teraz jest OK.
Obwody elektryczne są dwa: pierwszy obejmuje zewnętrzny okrąg, pozostałe okręgi (wewnętrzne - jest to ósemka) są zasilane z drugiego obwodu. Jest również jeden tor (tam gdzie idą 3 tory blisko siebie, ten środkowy), którego zasilanie może być przełączane tzn. może być połączony z 1 lub 2 obwodem. Daje to możliwość (przy ustawieniu jazdy na obu obwodach w tym samym kierunku), że skład jadący na zewnętrznym okręgu może wjechać na wewnętrzny okrąg (i odwrotnie).
Tunel: oczywiście mam na uwadze możliwość wykolejenia się pociągu w tunelu. Jego zewnętrzna część (na krawędzi ze stołem) nie ma ciągłej ściany. Jest tam kilka klocków o wymiarach 4x3 cm (i wysokości 4 cm) podpierająca górny poziom. Odsunięcie makiety (stołu), która stoi we wnęce przy oknie umożliwia dostęp do tunelu - z 2 boków). W ostateczności można cała górę odpiąć, ale jest przy tym trochę demontażu (np rozpięcie elektryki) i mam nadziej, że nie będę musiał tego robić. Patrz fotografia
Ślepy tor: tak jest kończy się on pod mostem - to bocznica, może trochę nienaturalna ale chciałem żeby była w miarę długa. Ułożona jest z flexa - którego nie przyciąłem - zamontowałem w całości i koniec wypadł pod mostem.
Mam nadzieje że odpowiedziałem na wszystkie pytania i wątpliwości.
Pozdrawiam.
P.S.
A czy ktoś wie jak trochę zminimalizować hałas powstały z jeżdżenia lokomotyw po stole (efekt pudła rezonansowego). Jak pisałem wcześniej za szutrowanie torów zwiększa rezonans. W przyszłości mam w planach wypełnienie pustych przestrzeni między dolny a górnym poziomem gąbka lub watą - ale czy to pomoże? Może przyklejenie gąbki od spodu makiety nieco poprawi sytuacje.
[Obrazek: image.jpg]
(14-01-2016 09:44)Rysiek_Zet napisał(a): [ -> ]A czy ktoś wie jak trochę zminimalizować hałas powstały z jeżdżenia lokomotyw po stole (efekt pudła rezonansowego).

W zasadzie teraz to już masz pozamiatane.Dodgy Przed położeniem torów, trzeba
było położyć profile korkowe, które w znacznym stopniu tłumią hałas. Shy
Cześć
Profile korkowe pod tory położyłem - widać to na zdjęciach. Faktycznie tłumią one trochę drgania i rezonanse. Przyklejenie na nie szutru powoduje mimo wszytko zwiększenie drgań. Hałas na zaszutrowanej części torów jest większy niż na torach leżących na samym korku.Jest to poniekąd normalne zjawisko bo szuter jest materiałem mineralnym, którego sklejenie powoduje połączenie ziaren, a tym samym lepszą propagacje drgań.
Moje pytanie dotyczyło czy ktoś ma patent jak dodatkowo zmniejszyć to (dla mnie) niezbyt korzystne zjawisko.
Zależy to również od rodzaju lokomotywy i jak w środku rozwiązane jest zawieszenie.
(14-01-2016 09:44)Rysiek_Zet napisał(a): [ -> ]Dziękuję MisterZ za uporządkowanie wpisu.Nie jestem biegłym komputerowcem więc umiejscowiłem post jak widać w niewłaściwym

Nie ma za co i nic się nie stało. Smile Od tego między innymi tu jestem praca
(14-01-2016 10:48)Rysiek_Zet napisał(a): [ -> ]Profile korkowe pod tory położyłem - widać to na zdjęciach.

Wybacz, umknęło mojej uwadze Blush
Super że działasz. Jeśli chodzi o działanie "rezonansowe" pudła to może warto spróbować od środka je czymś wykleić - ale czymś takim co tłumi drgania fal dźwiękowych. Do głowy przychodzą mi dwa pomysły (ale to teoria a nie praktyka, którą stosowałem):

- w studiach nagrań (raz byłem) dawniej robiono to z wytłaczanych palet do jajek.
- gąbka - o podobnej fakturze - z takimi wypustkami:

[Obrazek: Pianki_profilowane.jpg]

Rada dla innych - zawsze można nie skorzystać: warto pokazać plan i poddać go krytyce. Ta bocznica, która kończy się pod ... no właśnie pod WIADUKTEM a nie mostem (most to przez rzekę) trochę dziwna jest - w realu coś takiego - na dodatek pomiędzy dwoma używanymi torami sensu raczej nie ma i by nie wystąpiło. Już bardziej tor odstawczy dla taboru. Bo bocznica to powinna czemuś służyć i musi być obsłużona - plac ładunkowy, magazyn, ładownia, elewator etc...

Mam nadzieję że nie odbierzesz tego jako krytykanctwa a życzliwy komentarz. Jak już na makiecie to pewnie nie da rady już nic z tym zrobić.

Powodzenia ze scenerią ....
"Zdrada 69" ma racje. To oczywiście wiadukt, a nie most, a ślepy tor nie jest bocznicą - raczej torem postojowym dla taboru. Dzięki za porady odnośnie tłumienia rezonansów.
Na razie nie przejmuj sie drganiami. Skoncz makiete. Ułuż wszystko. Wszystkie element, trawa, drzewa domki i inne dodatki powinny skutecznie
jako już zwarta całosc wytlumic i wyciszyc. Ja przy budowie miałem podobny problem, ale po zakonczeniu prac wszystko się wytłumiło. Wink
Dzięki George. To dobra wiadomość. Nie wiem kiedy nastąpi finalizacja - pewnie za kilka lat. Zależy to przede wszystkim od czasu i "kasy" best
(15-01-2016 13:04)Rysiek_Zet napisał(a): [ -> ]..... Nie wiem kiedy nastąpi finalizacja - pewnie za kilka lat.....

Ważne że zacząłeś Smile
Witam ponownie
Zmodyfikowałem nieco położenie toru postojowego - teraz to bocznica do planowanego na makiecie kamieniołomu. Nie odklejałem podkładu korkowego z pierwotnego toru - będzie to stare rozmontowane torowisko

[Obrazek: image.jpg] [Obrazek: torowisko3.jpg]
Dopiero raczkuję w tej materii, ale jak dla mnie bomba best
Bardzo mi się podoba cały układ torowiska. Shy
(02-02-2016 09:20)Rysiek_Zet napisał(a): [ -> ]Witam ponownie
Zmodyfikowałem nieco położenie toru postojowego - teraz to bocznica do planowanego na makiecie kamieniołomu. ...

Rysiek - wiem, że masz już wiele zrobione ale pozwalam sobie zwrócić uwagę na "drobiazgi", które może da się skorygować i może warto uwzględnić - wychodząc z założenia, że mamy oczywiście "uproszczenia" ale staramy się możliwie dobrze oddać rzeczywistość lub ją uprawdopodobnić. Dla jasności porysowałem trochę na Twoim schemacie.

[Obrazek: torowisko3.jpg]

A - Kamieniołom - super motyw (sam na drugim module planuję). Zwracam jednak uwagę, że tor idący na górnej płycie prowadzi niemal po samym skraju - krawędzi tego kamieniołomu. Sugeruję wygospodarowanie trochę szerszej krawędzi - tak by tam wstawić jakieś oddzielenie optyczne - rząd drzew, wystające powyżej płyty górnej niewielkie skałki albo coś innego - co przyjdzie Ci do głowy.
Kamieniołom - Kibri ma fajny budynek kruszarni do kamienia - z niego może być załadunek na wagony - tylko musisz sprawdzić czy Ci się pomieści.

[Obrazek: kibri.jpg]

B - droga przy parkingu - ten zawijaniec zupełnie dziwnie wygląda i chyba nigdy w realu by nie wystąpił - raczej wjazd na parking byłby tam gdzie narysowałem - po co tracić tyle asfaltu !! Chyba że zamysł jest że droga idzie wyżej przy samych bocznicach - to może mieć sens ...

C- jeśli układ torowy pozostanie niezmieniony - a wygląda na to, że tory już leżą to przesunąłbym drogę jak wskazuje strzałka - tak by mieć wiecej miejsca przy kamieniołomie do załadunku.

D - czy szary prostokąt to peron ? a jesli tak to gdzie perony przy innych torach poniżej ? czy tam jest wystarczająco miejsca pomiędzy torami ? Czy faktycznie peron będzie taki krótki ? No i trochę dziwnie będzie wyglądać ten tor schodzący z górnego piętra - jak rozumiem po estakadzie ...

To nie jest krytykanctwo a jedynie zestaw sugestii które możesz uwzględnić lub odrzucić - to Twoja makieta i ma się Tobie podobać.
Dzięki za uwagi i sugestie.
A, B, C) Rysunek jest tutaj pewnym schematem ideowym - np rozmieszczenie drogi - jej ostateczny przebieg nie jest jeszcze ustalony. Podobnie kształt kamieniołomu. Oczywiście będzie on oddzielony od toru na górnym poziomie. Tor prowadzący do kamieniołomu nie jest przyklejony. Nastąpi do dopiero po sklejeniu modelu wytwórni szutru. (notabene zamówiłem podobny model Kibri 36603 o ile nie ten sam w nowszej wersji) i jej umiejscowieniu. Jest to flex więc wygnę go w zależności od sytuacji.
D: - szary prostokąt to peron. Obsługuje on tylko dwa tory. Będzie on miał około 300 mm długości - więcej się nie zmieści. Pozostałe tory w zamyśle omijają peron - zewnętrzny tor, to tor pociągu ekspresowego, który nie zatrzymuje się na małym lokalnym dworcu (oczywiście jest możliwość wjazdu na ten tor składu który będzie jeździł głownie po zewnętrznym obwodzie).
Moja makieta jest bardziej "zabawowa" stąd są na niej pewne elementy, które nie zawsze występują w rzeczywistości.
Pozdrawiam
[Obrazek: Kibri_6603.jpg]
Stron: 1 2
Przekierowanie