Modelarstwo kolejowe wielkości Z -1:220

Pełna wersja: Bazy do budowy polskich modeli
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Dotychczasowe prace nad polonizacją taboru skłaniają do założenia takiego wątku. Jeśli chodzi o wagony to są dwie podstawowe drobi do polonizacji: przemalowanie całego istniejącego wagonu wielkoseryjnego (czego kilka przykładów już pokazywałem) oraz wykorzystanie podwozia wraz z układem jezdnym i tylko wykonanie góry wagonu w wersji polskiej. Do tego drugiego celu dysponujemy kilkoma podwoziami standardowymi jakie ma Marklin i w oparciu o które produkuje swoje wagony.

Najpopularniejszym jest chyba podwozie do wagonów towarowych dwuosiowych (kryte, platformy, chłodnie, węglarki, kontenerowe):

[Obrazek: towar1.jpg]

Wymiary istotne wyglądają następująco:

[Obrazek: Towar2.jpg] [Obrazek: Towar3.jpg]

Przeliczając w skali to wychodzi:
Długość całkowita ze zderzakami: 11900
Długość ładunkowa: 10600
Rozstaw osi: 6600

Myślę, że z pewna tolerancją to podwozie może stanowić bazę dla węglarek 2W, 3W czy 9W - choć w każdym przypadku wagon będzie trochę przeskalowany i zbyt długi.
Pawle ale bardzo łatwo takie podwozie rozciąć i skrócić jak trzeba. Układ biegowy zostanie na poziomie profi bo od producenta. To najłatwiejszy zabieg....
(08-04-2017 21:05)pado napisał(a): [ -> ]Pawle ale bardzo łatwo takie podwozie rozciąć i skrócić jak trzeba. Układ biegowy zostanie na poziomie profi bo od producenta. To najłatwiejszy zabieg....

To oczywiście jest możliwe rozwiązanie.
To podwozie pasuje także do adaptacji na wagony: kryte dwuosiowe starszej budowy oraz chłodnie - tutaj przydałaby się buda z ryflowaniami. Te chłodnie to najbardziej wymiarami pasują i są ciekawą polską konstrukcją:

http://www.bsk.isdr.pl/wagony/i.jpg
Jak już kiedyś pisałem Wagony do transportu bananów marklina po lekkim szlifowaniu i przemalowaniu można łatwo przerobić na typ kddet
(fotka od Pado)
[Obrazek: kddet.jpg]
Chłodnia to w sumie prosty model i mam wrażenie że bardzo fajnie by wyszedł u Mariusza na drukarce.
Może to będzie kolejny model za który się wezmę Wink
(09-04-2017 11:26)pado napisał(a): [ -> ]Chłodnia to w sumie prosty model i mam wrażenie że bardzo fajnie by wyszedł u Mariusza na drukarce. Może to będzie kolejny model za który się wezmę Wink

Popieram taką koncepcję !
Innym modelem stanowiącym bazę do przebudowy jest cysterna dwuosiowa:

[Obrazek: IMG_1878.jpg]

Podwozie wygląda tak:

[Obrazek: IMG_1875.jpg] [Obrazek: IMG_1876.jpg]

Cysterna daje się bezpośrednio do przeróbki na typ 1R.
Podwozie po przeliczeniu skali ma wymiary:
Długość ze zderzakami 8800mm
Długość podłogi 7500mm
Rozstaw osi 4500mm

Na jego bazie można myśleć o następujących wagonach:
- węglarka 1W (drewniana)
- platforma 204Z
- cemenciarka 1S
- kwasiarka 13S
- wapniarka 40WP
- cemenciarka 220S

Nie kryje, że moim zdaniem najciekawiej wyglądałby ten ostatni wagon:
http://s14.flog.pl/media/foto/9887505_dw...ii-ucs.jpg
Myślałem, że nie mam ale okazało się jednak inaczej - mam jeden model wagonu dwuosiowego - w wersji najdłuższej:

[Obrazek: IMG_2040.jpg] [Obrazek: IMG_2041.jpg] [Obrazek: IMG_2042.jpg]

W przeliczeniu wymiary:
Długość ze zderzakami 13.950 mm
Długość podłogi 12.750 mm
Rozstaw osi 8000 mm

Trochę duży ten rozstaw osi... Moim zdaniem - akceptując kompromisy można myśleć o tym by była to baza do budowy:
- wagonów krytych typów N504, N505, N506, 221K
- wagonów krytych217K (tu prawie idealne wymiary)
- platform 2Z, 3Z, 4Z, 201Z, 24Z
- wagonów do transportu samochodów 203Z
- trój zbiornikowych wagonów do cementu (trochę zbyt długie podwozie)
Przekierowanie