11-07-2016, 19:23
No cóż ... myślałem, że wezmę się do drugiego modułu makiety niemieckiej ale ... dłubanie nad polskim taborem i przekonanie się, że to jest możliwe by mieć coś PKP zaczęło zmieniać moje zapatrywania. Przyczynił się do tego także wątek o modułach, który skierował moje myślenie na właśnie modułowe podejście do tematu.
Różne wycieczki po Polsce i oglądanie różnych stacji i zapomnianych stacyjek, mostów i wiaduktów zainspirowało mnie do wpisania paru miejsc na listę potencjalnych "celów" modelarskich. Są wśród nich stacja w Sieniawie Lubuskiej (linia Toporów-Międzyrzecz), do której dochodziła kolej linowa z pobliskiej głębinowej kopalni węgla brunatnego czy Prostynia (Stargard Szczeciński-Wałcz) z rampami dla wojska - poligon w Drawsku i bocznicą do wojskowej składnicy paliwa... Najbardziej chyba jednak kusi mnie wzięcie na warsztat linii nr 368 Szamotuły-Międzychód, która ma wiele ciekawych obiektów inżynieryjnych - na czele z kultowym mostem w Chrzypsku Małym. Jej zaletą jest też to, że jest relatywnie blisko miejsca gdzie mieszkam...
Tak więc zaczynam zbierać materiały i myśleć o projekcie poszczególnych modułów oraz o tym jak zdobyć, co zaadoptować lub z kim współpracować w wykonaniu elementów architektury charakterystycznych dla tej linii.
Pierwszy wybór który mnie czeka to oczywiście które miejsce w pierwszej kolejności odwzorować. Na ten moment mam trzy kandydatury:
- stacja Chrzypsko Wielkie - o tyle ciekawa, że ma typowy budynek dworcowy rozbudowany o dodatkowy magazyn i blisko niej pasuje most o którym było wyżej
- stacja Binino - dość prosty układ z czasu gdy zlikwidowano jeden tor ale jak wynika z planu do jakiego dotarłem mimo, ze toru nie było to nadal były rozjazdy na nią prowadzące
- stacja Nojewo - nie dość, że dodatkowo wyposażona w wieżę ciśnień to jeszcze tuż obok niej znajdowały się trzy super budowle inżynieryjne - mosty i wiadukty ceglane.
Na zachętę - budynek dworca w Chrzypsku
Nawiązałem kilka kontaktów przez Internet, odbyłem dwie rowerowe wyprawy by zobaczyć kawałek linii w naturze i zmierzam do konkluzji i decyzji. Na pierwszy ogień - jeśli idzie o stację pójdzie Nojewo. Miało najciekawszy układ zabudowań z wieżą ciśnień, żurawiami do nawadniania parowozów wagą wagonową i wagą do wozów (konnych z towarem lub samochodów). Dodatkowo obok charakterystycznego dworca i budynku łączącego funkcję chlewika i ubikacji były tam: schronisko służby drogowej i pompownia.
Ta wiedza powstała z analizy opisów i kilku trochę starszych zdjęć, ale w szczególności ze zdobytego dostępu do planów stacji z r. 1947 oraz 1952 - zresztą każdy z nich uzupełnił informacje z tym drugim.
Super też jest informacja, że moja Ok1-359 bywała na tej trasie - są na to zdjęcia ! Bez dwóch zdań pasować będzie też Ty2 (choć pewnie nie 911).
Podjąłem już działania aby pozyskać odpowiednie budynki i budowle w skali 1:220. Mam nadzieję, że coś z tego będzie dostępna "w handlu" - czy to jako projekty 3D na Shapeways czy może jako projekty wycinane w kartonie laserem - to się jeszcze okaże...
No i oczywiście nie mogę odpuścić modułu z Mostem w Chrzypsku Małym - Kaczor znowu liczę na Ciebie. No bo czy można obojętnie pozostawić taka piękność ???
Różne wycieczki po Polsce i oglądanie różnych stacji i zapomnianych stacyjek, mostów i wiaduktów zainspirowało mnie do wpisania paru miejsc na listę potencjalnych "celów" modelarskich. Są wśród nich stacja w Sieniawie Lubuskiej (linia Toporów-Międzyrzecz), do której dochodziła kolej linowa z pobliskiej głębinowej kopalni węgla brunatnego czy Prostynia (Stargard Szczeciński-Wałcz) z rampami dla wojska - poligon w Drawsku i bocznicą do wojskowej składnicy paliwa... Najbardziej chyba jednak kusi mnie wzięcie na warsztat linii nr 368 Szamotuły-Międzychód, która ma wiele ciekawych obiektów inżynieryjnych - na czele z kultowym mostem w Chrzypsku Małym. Jej zaletą jest też to, że jest relatywnie blisko miejsca gdzie mieszkam...
Tak więc zaczynam zbierać materiały i myśleć o projekcie poszczególnych modułów oraz o tym jak zdobyć, co zaadoptować lub z kim współpracować w wykonaniu elementów architektury charakterystycznych dla tej linii.
Pierwszy wybór który mnie czeka to oczywiście które miejsce w pierwszej kolejności odwzorować. Na ten moment mam trzy kandydatury:
- stacja Chrzypsko Wielkie - o tyle ciekawa, że ma typowy budynek dworcowy rozbudowany o dodatkowy magazyn i blisko niej pasuje most o którym było wyżej
- stacja Binino - dość prosty układ z czasu gdy zlikwidowano jeden tor ale jak wynika z planu do jakiego dotarłem mimo, ze toru nie było to nadal były rozjazdy na nią prowadzące
- stacja Nojewo - nie dość, że dodatkowo wyposażona w wieżę ciśnień to jeszcze tuż obok niej znajdowały się trzy super budowle inżynieryjne - mosty i wiadukty ceglane.
Na zachętę - budynek dworca w Chrzypsku
Nawiązałem kilka kontaktów przez Internet, odbyłem dwie rowerowe wyprawy by zobaczyć kawałek linii w naturze i zmierzam do konkluzji i decyzji. Na pierwszy ogień - jeśli idzie o stację pójdzie Nojewo. Miało najciekawszy układ zabudowań z wieżą ciśnień, żurawiami do nawadniania parowozów wagą wagonową i wagą do wozów (konnych z towarem lub samochodów). Dodatkowo obok charakterystycznego dworca i budynku łączącego funkcję chlewika i ubikacji były tam: schronisko służby drogowej i pompownia.
Ta wiedza powstała z analizy opisów i kilku trochę starszych zdjęć, ale w szczególności ze zdobytego dostępu do planów stacji z r. 1947 oraz 1952 - zresztą każdy z nich uzupełnił informacje z tym drugim.
Super też jest informacja, że moja Ok1-359 bywała na tej trasie - są na to zdjęcia ! Bez dwóch zdań pasować będzie też Ty2 (choć pewnie nie 911).
Podjąłem już działania aby pozyskać odpowiednie budynki i budowle w skali 1:220. Mam nadzieję, że coś z tego będzie dostępna "w handlu" - czy to jako projekty 3D na Shapeways czy może jako projekty wycinane w kartonie laserem - to się jeszcze okaże...
No i oczywiście nie mogę odpuścić modułu z Mostem w Chrzypsku Małym - Kaczor znowu liczę na Ciebie. No bo czy można obojętnie pozostawić taka piękność ???