Projekt 368 - Wersja do druku +- Modelarstwo kolejowe wielkości Z -1:220 (https://forum.trybunaly.eu) +-- Dział: Główny (/forumdisplay.php?fid=1) +--- Dział: Planujemy. (/forumdisplay.php?fid=23) +--- Wątek: Projekt 368 (/showthread.php?tid=467) Strony: 1 2 |
Projekt 368 - Zdrada69 - 11-07-2016 19:23 No cóż ... myślałem, że wezmę się do drugiego modułu makiety niemieckiej ale ... dłubanie nad polskim taborem i przekonanie się, że to jest możliwe by mieć coś PKP zaczęło zmieniać moje zapatrywania. Przyczynił się do tego także wątek o modułach, który skierował moje myślenie na właśnie modułowe podejście do tematu. Różne wycieczki po Polsce i oglądanie różnych stacji i zapomnianych stacyjek, mostów i wiaduktów zainspirowało mnie do wpisania paru miejsc na listę potencjalnych "celów" modelarskich. Są wśród nich stacja w Sieniawie Lubuskiej (linia Toporów-Międzyrzecz), do której dochodziła kolej linowa z pobliskiej głębinowej kopalni węgla brunatnego czy Prostynia (Stargard Szczeciński-Wałcz) z rampami dla wojska - poligon w Drawsku i bocznicą do wojskowej składnicy paliwa... Najbardziej chyba jednak kusi mnie wzięcie na warsztat linii nr 368 Szamotuły-Międzychód, która ma wiele ciekawych obiektów inżynieryjnych - na czele z kultowym mostem w Chrzypsku Małym. Jej zaletą jest też to, że jest relatywnie blisko miejsca gdzie mieszkam... Tak więc zaczynam zbierać materiały i myśleć o projekcie poszczególnych modułów oraz o tym jak zdobyć, co zaadoptować lub z kim współpracować w wykonaniu elementów architektury charakterystycznych dla tej linii. Pierwszy wybór który mnie czeka to oczywiście które miejsce w pierwszej kolejności odwzorować. Na ten moment mam trzy kandydatury: - stacja Chrzypsko Wielkie - o tyle ciekawa, że ma typowy budynek dworcowy rozbudowany o dodatkowy magazyn i blisko niej pasuje most o którym było wyżej - stacja Binino - dość prosty układ z czasu gdy zlikwidowano jeden tor ale jak wynika z planu do jakiego dotarłem mimo, ze toru nie było to nadal były rozjazdy na nią prowadzące - stacja Nojewo - nie dość, że dodatkowo wyposażona w wieżę ciśnień to jeszcze tuż obok niej znajdowały się trzy super budowle inżynieryjne - mosty i wiadukty ceglane. Na zachętę - budynek dworca w Chrzypsku Nawiązałem kilka kontaktów przez Internet, odbyłem dwie rowerowe wyprawy by zobaczyć kawałek linii w naturze i zmierzam do konkluzji i decyzji. Na pierwszy ogień - jeśli idzie o stację pójdzie Nojewo. Miało najciekawszy układ zabudowań z wieżą ciśnień, żurawiami do nawadniania parowozów wagą wagonową i wagą do wozów (konnych z towarem lub samochodów). Dodatkowo obok charakterystycznego dworca i budynku łączącego funkcję chlewika i ubikacji były tam: schronisko służby drogowej i pompownia. Ta wiedza powstała z analizy opisów i kilku trochę starszych zdjęć, ale w szczególności ze zdobytego dostępu do planów stacji z r. 1947 oraz 1952 - zresztą każdy z nich uzupełnił informacje z tym drugim. Super też jest informacja, że moja Ok1-359 bywała na tej trasie - są na to zdjęcia ! Bez dwóch zdań pasować będzie też Ty2 (choć pewnie nie 911). Podjąłem już działania aby pozyskać odpowiednie budynki i budowle w skali 1:220. Mam nadzieję, że coś z tego będzie dostępna "w handlu" - czy to jako projekty 3D na Shapeways czy może jako projekty wycinane w kartonie laserem - to się jeszcze okaże... No i oczywiście nie mogę odpuścić modułu z Mostem w Chrzypsku Małym - Kaczor znowu liczę na Ciebie. No bo czy można obojętnie pozostawić taka piękność ??? RE: Projekt 368 - Kaczor - 18-07-2016 19:58 Będzie, będzie RE: Projekt 368 - Zdrada69 - 21-07-2016 14:09 Wstępny - ogólny plan stacji Nojewo - jeszcze przed podziałem na moduły: RE: Projekt 368 - Big42 - 21-07-2016 22:04 Możesz coś wstępnie powiedzieć na temat ukształtowania terenu i zabudowy? RE: Projekt 368 - Zdrada69 - 22-07-2016 08:59 Linia przebiega w terenie morenowym - stąd mosty i wiadukty. To skraj Pojezierza Międzychodzko-Sierakowskiego. Jeśli chodzi o wyposażenie stacji - to ma być takie jak w czasie "rozkwitu" czyli na początku lat 50-tych. Z czasem postaram się to rozrysować na modułach. Będą: Budynek stacji budynek - chlewik z ustępem wieża wodna schronisko służby ruchu pompownia waga wagonowa waga wozowa rampa. Urządzenia SRK:semafory wjazdowe dwuramienne oraz tarcze ostrzegawcze. Ponadto: 2 żurawie wodne skrajnik Położenie tego wszystkiego - zgodnie z oryginalnymi planami stacji - dotarłem do dwóch różnych z 1947 oraz 1952 roku. Informacje na nich zawarte wzajemnie się uzupełniają.... Nie wykluczam, że poza samą stacją jeszcze coś się pojawi ... RE: Projekt 368 - Oskar - 22-07-2016 09:37 Zapowiada się bardzo atrakcyjnie. A na jakim etapie są przygotowania do budowy. RE: Projekt 368 - Zdrada69 - 22-07-2016 15:02 (22-07-2016 09:37)Oskar napisał(a): Zapowiada się bardzo atrakcyjnie. A na jakim etapie są przygotowania do budowy. Prace przygotowawcze wykonane: - dokonałem wyboru konkretnego miejsca - stacja Nojewo z "przyległościami" - dwie przejażdżki rowerowe wzdłuż części trasy + trochę pomiarów, rysunków i zdjęć - nawiązanie relacji "internetowych" z osobami obecnie remontującymi Nojewo i Binino i w efekcie pozyskanie planów stacji i planów części budynków - wstępna weryfikacja możliwości wykorzystania produktów gotowych (budownictwo) i nawiązanie kontaktów z potencjalnymi projektantami (druk 3D oraz wycinka laserowa w kartonie) by niektóre obiekty "pozyskać" - przeszukiwanie internetu - stare zdjęcia, opisy, ciekawostki - plan schematyczny stacji w SCARMIE - gotowy - I wersja - rozpisanie elementów jakie mają być odwzorowane wg kilometrażu linii kolejowej (choć tu jeszcze może coś dojść po kolejnej wizji lokalnej - chodzi głównie o obiekty inżynieryjne). Obecnie szykuję się do podziału projektowania poszczególnych skrzynek - podstawowe zadania to: - przemyślenie gdzie mają być podzielone tak by pasowało z budynkami, łączeniami segmentów etc. - podjęcie decyzji gdzie ma następować "skompresowanie" długości. Odwzorowanie całej stacji wraz z powiązanymi z nią urządzeniami srk i wskaźnikami w skali to trochę ponad 12 metrów - około 3 km szlaku w rzeczywistości - podjęcie decyzji czy i które ew. segmenty mają być szersze niż zakładane przez standard 30 cm tak by pomieścić ew. elementy i budowle z otoczenia - chociaż tutaj zakładam raczej próbę trzymania się szerokości 30 cm i pewnych uproszczeń - czyli przesunięcia czegoś bliżej toru. - podjęcie decyzji o ew. dodaniu czegoś co nie występuje w rzeczywistości tuż przy torze ale gdzieś w okolicy i pasuje do klimatu a dawałoby fajne urozmaicenie. - rozstrzygnięcie czy wszystkie segmenty łączyć "standardowymi" czołami czy podejść trochę inaczej - to głównie istotne z perspektywy tych miejsc gdzie tor idzie po łuku. Zachowanie standardowego profilu (w zakresie miejsca w którym wypada tor) nie jest do pogodzenia z postulatem tego by skrzynki były prostokątne - a to może warto by utrzymać - łatwość transportowania, ekspozycji i zabezpieczenia przeciwko kurzowi... - przeliczenie ile czego trzeba jeśli chodzi o materiał torowy - tutaj dużo mam ale pewnie niezbędne będą uzupełnienia. - wypracowanie szczegółowego planu "elektryki" - co i jak zasilane, w tym w szczególności ew. sprzęganie zasilania torów z semaforami i tarczami. Tu mam wątpliwości - semafory są tylko wjazdowe więc głupio by były otwarte przy wyjeżdżającym pociągu. To ewidentnie muszę przemyśleć jeszcze. Czyli działalność bezpośrednio realizacyjna nie ruszyła i jeszcze to trochę potrwa... Po dokładnej analizie planów stacji do jakich mam dostęp (jeden z nich dostępny tutaj) wykonany został plan rozmieszczenia poszczególnych elementów torowiska, sygnalizacji itp. zgodnie z kilometrażem linii a także w odpowiednich przeliczeniach w skali 1:220. Posłużyć to ma do projektowania poszczególnych skrzynek modułowych. Po rozpisaniu wszystkiego wyszło, że w skali 1:220 cały układ stacji - od tarczy ostrzegawczej przed semaforem wjazdowym do analogicznej tarczy od drugiej strony stacji to 0k. 3 km czyli w skali ponad 12 metrów. Kompresja będzie niezbędna - zakładam, że na samej stacji będę starał się jej unikać na na podjazdach do stacji nie powinno być to więcej niż 1:3 odległości pomiędzy elementami. W załączniku całe rozpisanie: [attachment=1132] Na żółto kilometraż elementów które powtarzają się na obu planach stacji do jakich mam dostęp. Na czerwono - rozbieżności. Na biało to co określiłem na "na oko" bo kilometraż nie był podany lub występowało na jednym z planów. Jak widać jeszcze trochę jest do sprawdzenia - będzie potrzebna jeszcze jedna wycieczka "w teren". RE: Projekt 368 - Pat - 25-07-2016 08:35 Łał....bardzo szczegółowo podszedłeś do zagadnienia. Przygotowanie i rozeznanie we wszystkich aspektach robi wrażenie. RE: Projekt 368 - Doktorek - 25-07-2016 08:49 (22-07-2016 15:02)Zdrada69 napisał(a): Zachowanie standardowego profilu (w zakresie miejsca w którym wypada tor) nie jest do pogodzenia z postulatem tego by skrzynki były prostokątne Myślę, że przy zachowaniu umiaru i rozsądku przy wykonaniu. Jest to do pogodzenia z Twoimi zamierzeniami. Ponadto nigdzie nie jest napisane, ani zabronione, aby w głównej części modułów. Jaką jest niewątpliwie centralna część szlaku wraz z zabudową, trzymać się sztywno standardów. Wszelkiego rodzaju normy potrzebne są na końcach szlaku z obydwu stron w celu ewentualnego spięcia się innymi modułami. Moi zdaniem powinieneś kierować się swoimi zamierzeniami i koncepcją. RE: Projekt 368 - Kaczor - 25-07-2016 14:57 Skrzynki nie muszą być prostokątne. Najważniejsze są profile na końcach i tam tor ma być prostopadły. Wewnętrzne segmenty mogą być dowolnego kształtu i rozmiaru. RE: Projekt 368 - Zdrada69 - 26-07-2016 20:04 (25-07-2016 08:35)Pat napisał(a): Łał....bardzo szczegółowo podszedłeś do zagadnienia. Przygotowanie i rozeznanie we wszystkich aspektach robi wrażenie. Sam nie spodziewałem się ile satysfakcji da mi czas spedzony przy planowaniu i poszukiwaniu informacji na temat tej stacji. Znalezienie starego planu stacji, rysunków technicznych budynków, opisu ruchu manewrowego pociągów czy też mapy topograficznej sprzed 70 lat - bezcenne. Ale cały czas jest jeszcze trochę zagadek... Zaplanowana została logika pierwszych dwóch skrzynek - to co w skali powinno mieć 4 metry mieści się na 2. RE: Projekt 368 - Kaczor - 26-07-2016 21:21 Jeśli jest szansa odwzorowania tego dokładnie w skali to bym się raczej tego podjął. Skoro ludzie robią dokładnie przeskalowane stacje w H0 i TT to w Z tym bardziej RE: Projekt 368 - Zdrada69 - 27-07-2016 23:01 (26-07-2016 21:21)Kaczor napisał(a): Jeśli jest szansa odwzorowania tego dokładnie w skali to bym się raczej tego podjął. Skoro ludzie robią dokładnie przeskalowane stacje w H0 i TT to w Z tym bardziej Kaczor, obszar stacji ma być praktycznie 1:220 - jedynie rozjazdy położone tuż obok siebie będą bliżej siebie niż w rzeczywistości co wynika z geometrii tychże jaką ma Marklin. Ta kompresja dotyczy odcinka dojazdowego z semaforami wjazdowymi i tarczami ostrzegawczymi. Trochę jednak muszę liczyć się z miejscem i czasem poświęconym na projekt RE: Projekt 368 - Kaczor - 28-07-2016 11:56 Projektując rozmiar modułów ważną kwestią jest też pojemność bagażnika w aucie RE: Projekt 368 - Zdrada69 - 28-07-2016 14:39 (28-07-2016 11:56)Kaczor napisał(a): Projektując rozmiar modułów ważną kwestią jest też pojemność bagażnika w aucie Albo wielkość modułów jest parametrem który wpływa na wybór kupowanego auta :-) RE: Projekt 368 - Jago - 02-08-2016 14:12 Stacja Nojewo była posiadaczem pięknej wierzy ciśnień. Zdrada69, byłeś tam ostatnio, czy jeszcze stoi??? RE: Projekt 368 - Ego - 02-08-2016 14:25 (02-08-2016 14:12)Jago napisał(a): Stacja Nojewo była posiadaczem pięknej wierzy ciśnień. Zdrada69, byłeś tam ostatnio, czy jeszcze stoi??? Cudna dosłownie jak z bajki. RE: Projekt 368 - Zdrada69 - 02-08-2016 20:05 (02-08-2016 14:12)Jago napisał(a): Stacja Nojewo była posiadaczem pięknej wierzy ciśnień. Zdrada69, byłeś tam ostatnio, czy jeszcze stoi??? Wieża stoi i ma się dobrze. Ponoć nawet wyposażenie jest "zdatne do użytku". Sam budynek stacyjny jest remontowany gdyż został sprzedany przez PKP. Podobnie jak budynek w pobliskim Bininie. Fotka fajna - chyba z drona zrobiona albo jakiegoś wysięgnika ? RE: Projekt 368 - Bubek - 08-08-2016 07:52 (02-08-2016 20:05)Zdrada69 napisał(a): Wieża stoi i ma się dobrze. Ponoć nawet wyposażenie jest "zdatne do użytku". Sam budynek stacyjny jest remontowany gdyż został sprzedany przez PKP. Podobnie jak budynek w pobliskim Bininie. Fotka fajna - chyba z drona zrobiona albo jakiegoś wysięgnika ? PKP jakby mogło, sprzedałoby całą Polskę Fotka świetna. W pierwszej chwili myślałem, że to ujęcie z makiety. RE: Projekt 368 - Zdrada69 - 08-08-2016 19:27 Parę dni temu byłem w Nojewie. Nie dość , że udało spotkać się ludzi, którzy odbudowują stację to okazało się, że byli z wizytą także i Ci którzy odbudowują pobliskie Binino. Przy okazji okazało się, że można zrobić wycieczkę drezyną ręczną po kilkaset metrów w każdą stronę od stacji i ... wejść do wnętrza i na górę wieży wodnej - stąd fotki "z lotu ptaka". Skrzynki 3 oraz 4 czyli główna część stacji Nojewo: I część ostatnia - czyli skrzynki 5-7 - tutaj będzie miejsce na 1 most i 3 wiadukty: |