Bazy do budowy polskich modeli - Wersja do druku +- Modelarstwo kolejowe wielkości Z -1:220 (https://forum.trybunaly.eu) +-- Dział: Główny (/forumdisplay.php?fid=1) +--- Dział: Tabor (/forumdisplay.php?fid=3) +---- Dział: Wagony (/forumdisplay.php?fid=71) +---- Wątek: Bazy do budowy polskich modeli (/showthread.php?tid=516) |
Bazy do budowy polskich modeli - Zdrada69 - 08-04-2017 18:54 Dotychczasowe prace nad polonizacją taboru skłaniają do założenia takiego wątku. Jeśli chodzi o wagony to są dwie podstawowe drobi do polonizacji: przemalowanie całego istniejącego wagonu wielkoseryjnego (czego kilka przykładów już pokazywałem) oraz wykorzystanie podwozia wraz z układem jezdnym i tylko wykonanie góry wagonu w wersji polskiej. Do tego drugiego celu dysponujemy kilkoma podwoziami standardowymi jakie ma Marklin i w oparciu o które produkuje swoje wagony. Najpopularniejszym jest chyba podwozie do wagonów towarowych dwuosiowych (kryte, platformy, chłodnie, węglarki, kontenerowe): Wymiary istotne wyglądają następująco: Przeliczając w skali to wychodzi: Długość całkowita ze zderzakami: 11900 Długość ładunkowa: 10600 Rozstaw osi: 6600 Myślę, że z pewna tolerancją to podwozie może stanowić bazę dla węglarek 2W, 3W czy 9W - choć w każdym przypadku wagon będzie trochę przeskalowany i zbyt długi. RE: Bazy do budowy polskich modeli - pado - 08-04-2017 21:05 Pawle ale bardzo łatwo takie podwozie rozciąć i skrócić jak trzeba. Układ biegowy zostanie na poziomie profi bo od producenta. To najłatwiejszy zabieg.... RE: Bazy do budowy polskich modeli - Zdrada69 - 09-04-2017 08:26 (08-04-2017 21:05)pado napisał(a): Pawle ale bardzo łatwo takie podwozie rozciąć i skrócić jak trzeba. Układ biegowy zostanie na poziomie profi bo od producenta. To najłatwiejszy zabieg.... To oczywiście jest możliwe rozwiązanie. To podwozie pasuje także do adaptacji na wagony: kryte dwuosiowe starszej budowy oraz chłodnie - tutaj przydałaby się buda z ryflowaniami. Te chłodnie to najbardziej wymiarami pasują i są ciekawą polską konstrukcją: http://www.bsk.isdr.pl/wagony/i.jpg RE: Bazy do budowy polskich modeli - wilczeecho - 09-04-2017 11:18 Jak już kiedyś pisałem Wagony do transportu bananów marklina po lekkim szlifowaniu i przemalowaniu można łatwo przerobić na typ kddet (fotka od Pado) RE: Bazy do budowy polskich modeli - pado - 09-04-2017 11:26 Chłodnia to w sumie prosty model i mam wrażenie że bardzo fajnie by wyszedł u Mariusza na drukarce. Może to będzie kolejny model za który się wezmę RE: Bazy do budowy polskich modeli - Zdrada69 - 09-04-2017 20:53 (09-04-2017 11:26)pado napisał(a): Chłodnia to w sumie prosty model i mam wrażenie że bardzo fajnie by wyszedł u Mariusza na drukarce. Może to będzie kolejny model za który się wezmę Popieram taką koncepcję ! Innym modelem stanowiącym bazę do przebudowy jest cysterna dwuosiowa: Podwozie wygląda tak: Cysterna daje się bezpośrednio do przeróbki na typ 1R. Podwozie po przeliczeniu skali ma wymiary: Długość ze zderzakami 8800mm Długość podłogi 7500mm Rozstaw osi 4500mm Na jego bazie można myśleć o następujących wagonach: - węglarka 1W (drewniana) - platforma 204Z - cemenciarka 1S - kwasiarka 13S - wapniarka 40WP - cemenciarka 220S Nie kryje, że moim zdaniem najciekawiej wyglądałby ten ostatni wagon: http://s14.flog.pl/media/foto/9887505_dwuosiowy-wagon-specjalny-typu-220s-serii-ucs.jpg Myślałem, że nie mam ale okazało się jednak inaczej - mam jeden model wagonu dwuosiowego - w wersji najdłuższej: W przeliczeniu wymiary: Długość ze zderzakami 13.950 mm Długość podłogi 12.750 mm Rozstaw osi 8000 mm Trochę duży ten rozstaw osi... Moim zdaniem - akceptując kompromisy można myśleć o tym by była to baza do budowy: - wagonów krytych typów N504, N505, N506, 221K - wagonów krytych217K (tu prawie idealne wymiary) - platform 2Z, 3Z, 4Z, 201Z, 24Z - wagonów do transportu samochodów 203Z - trój zbiornikowych wagonów do cementu (trochę zbyt długie podwozie) |