Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 3 Głosów - 5 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Projekt EN57
Autor Wiadomość
Jacenty Offline
Znany
**

Liczba postów: 163
Dołączył: Sep 2017
Reputacja: 2
Post: #1
Projekt EN57
Cześć wszystkim. Jeszcze nie posiadam Zetki, właściwie na razie jestem zbieraczem modeli i to w skali h0. Skala Z, choć na żywo nie widziałem żadnego modelu, urzekła mnie na tyle, że pomimo zupełnego braku doświadczenia modelarskiego postanowiłem spróbować zaprojektować "kibelka" do zlutowania z blaszek. Zacząłem od projektowania pudła bez dachu i podwozia. Na tą chwilę wiem, że będę chciał by rama powstała jako wydruk 3D. Co do dachu - jeszcze nie wiem ale chyba jednak będę wolał męczyć się z modelowaniem go z blaszek gdyż wydruki 3D poza widoczynymi tu na forum 401z, wydruki 3D po prostu mi się nie podobają. Rozumiem, że przy tej skali trzeba chodzić na kompromisy ale powierzchnia gładka w skali 1:1 ma być dla mnie również gładka w skali 1:220 i tu nie widzę miejsca na kompromis. Na chwilę obecną powstał projekt pudła członu sterowniczego. W międzyczasie powstał zrobiony na szybko, w 5 minut, kartonowy prototyp, który pozwolił mi już na naniesienie pierwszych poprawek. W tym ujęciu nie widać tego ale w kolejnym prototypie będę musiał popracować nad zaokrągleniem krawędzi pomiędzy ścianą boczną a czołową bo jak kolega z tego forum wspomniał, wyglądam przodu bliżej przez te kanty było do EW58/EW60
[Obrazek: prototyp1.jpg]

[Obrazek: Projekt_EN57.png]
Ta pomarańczowa bitmapa to odpowiednio przeskalowana grafika składu znaleziona w internecie. Służy mi jako wzór do wyrysowania krzywych w Corelu.

Nad projektem będę jeszcze zapewne długo pracował. Przed oddaniem kliszy do trawienia wykonam jeszcze kilka prototypów z kartonu i być może z hipsu. Jeśli zaś macie jakieś ciekawe pomysły, rady odnośnie mojego "projektu" to chętnie je usłyszę.
26-09-2017 20:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
pado Offline
Moderator
****

Liczba postów: 633
Dołączył: Jan 2017
Reputacja: 12
Post: #2
RE: Projekt EN57
No nic trzymam kciuki Wink Choć osobićie bym polecił jakiś mały wagon towarowy który by siadł na seryjnym podwoziu od Marklina. Łatwiej by ci to było ogarnąć a do tego może i kto by tu nabył taki do swojej kolekcji Wink A jakbyś na małym wagonie opanował sztukę projektowania i lutowania blaszek to byś mógł iść w EN 57. Rzucasz się na głęboką wodę i możesz za jakiś czas utknąć w martwym punkcie z racji napędu/pantografów lub jeszcze czegoś innego.
26-09-2017 21:02
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
misiek57 Offline
Znany
**

Liczba postów: 143
Dołączył: Jan 2013
Reputacja: 4
Post: #3
RE: Projekt EN57
(26-09-2017 20:24)Jacenty napisał(a):  .......choć na żywo nie widziałem żadnego modelu......

Na żywo możesz zobaczyć w przyszłym roku na Trybunałach Modelarstwa Kolejowego w Piotrkowie Trybunalskim. Jeżdżę co roku, naprawdę warto Shy

Preferuję polskie produkty.
26-09-2017 21:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
pado Offline
Moderator
****

Liczba postów: 633
Dołączył: Jan 2017
Reputacja: 12
Post: #4
RE: Projekt EN57
Kup na allegro za 35 złotych to zobaczysz model na żywo Wink
26-09-2017 22:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jacenty Offline
Znany
**

Liczba postów: 163
Dołączył: Sep 2017
Reputacja: 2
Post: #5
RE: Projekt EN57
EN57 wybrałem z tego powodu, że poza dachem i podwoziem w tej wersji mamy same płaszczyzny. Wiem, że tego modelu nie dokończę w pół roku czy nawet rok ale dłubiąc, mam szansę, że w 2/3lata uda mi się go dokończyć. Jeśli chodzi o podwozie, czyli to co będę chciał uzyskać jako wydruk 3D, to na pewno, nie zaprojektuję go sam, tylko poszukam pomocy. W kwestii wózków, to bazując na wypowiedzi chyba z http://forum.modelarsto.info, będę chciał wykorzystać wózki z marklinowskiej BR218. Możliwe, że cały napęd jakoś da się zaadoptować ale tego jeszcze nie analizowałem.
27-09-2017 07:01
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
pado Offline
Moderator
****

Liczba postów: 633
Dołączył: Jan 2017
Reputacja: 12
Post: #6
RE: Projekt EN57
To jeśli chcesz osadzić model na br218 to polecam ją zdobyć w miarę szybko....aby się nie okazało że np cała twoja buda jest za wąska na to i trzeba poprawiać o ok 0,5-1mm. Niby nic ale kwiatek taki w tej skali niweczy całą pracę Smile
27-09-2017 09:22
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jacenty Offline
Znany
**

Liczba postów: 163
Dołączył: Sep 2017
Reputacja: 2
Post: #7
RE: Projekt EN57
Próbuję załatwić na razie same wózki od tego loka. Chwilowo mam pustki w portfelu i róg obfitości mnie opuścił. Za to przybyło parę modeli w skali "ogrodowej" h0.
[Obrazek: 20171122_140301.jpg]

Tylko wagony sterownicze. Wymiary do poprawy. W każdym razie jest fun a teraz będzie nauka lutowania.
Koledzy, chyba mam na oku właściwy napęd do kibla. Znalazłem coś takiego co przypomina wózki Tenshedo stosowane w modelach kibla w h0:
http://www.zscalemonster.com/searails/

Nie wiem tylko jakie to ma właściwości jezdne, zwłaszcza przy zastosowaniu opornika na wejściu, gdyż maksymalne napięcie tego wóżka to 6.5V

W oryginale rozstaw osi wózka napędowego, to 2700mm co po przeskalowaniu daje nam 12,27mm. Znaleziony przeze mnie wózek napędowy ma rozstaw osi 11mm, co w rzeczywistości dałoby różnicę 28cm. Z racji tego, że wydaje się to jedyne sensowne rozwiązanie należy tą różnicę uznać za nieistotną. Zastanawiam się tylko czy na skład w wagonie silnikowym zastosować tylko jeden taki wózek czy może jednak wykorzystać dwa i spiąć je na poziomie elektryki/elektroniki. Dwa wózki to jednak większa moc zestawy i wydaje się to słusznym podejściem. Biorąc pod uwagę, że wózki napędowe mają inny wygląd niż pozostałe wózki, użycie dwóch takich wózków ułatwi też projektowanie atrap do zamontowania na nich by przypominały prawdziwy wózek. Jakieś sugestie z Waszej strony?
27-09-2017 21:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Kontakt | Modelarstwo kolejowe wielkości Z -1:220 | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS