Szykuję się do wykonania samodzielnie wiaduktu o kształcie zbliżonym do tych na poniższych zdjęciach:
Czy ktoś orientuje się czy w realu bywały takie konstrukcje licowane cegłą lub kamieniem czy tylko czysty żelbet ?
Trochę szukałem z wykorzystaniem wujka Googla i nie natrafiłem ale może .... Bo pewnie bardziej podobałby mi
się taki o trochę bardziej skomplikowanej fakturze na zewnątrz ...
Dzięki za inspiracje. Oczywiście łukowe wiadukty z cegły widziałem (w realu i na fotkach).
Ze skomplikowaniem też nie chcę przesadzać - miała być trochę ładniejsza faktura (cegła, kamień) niż beton.
Jak pisałem - chcę ten wiadukt sam "wyrzeźbić" bo nie znajduję nic w gotowej ofercie co by mi pasowało do koncepcji. Nie chcę robić wiaduktu stalowego i zbyt skomplikowanego - ma przechodzić droga gruntowa - na wiadukcie wybrukowana.
Z wiaduktem łukowym mam problem bo nie wiem jak technicznie podejść do w miarę prostego wykonania dolnego pasa wygiętych cegieł. Jest gotowa płytka KIBRI z cegłami, którą chcę wykorzystać ale one są ustawione prosto i ich nie wygnę w ten łuk, który pojawia się praktycznie na każdej tego typu konstrukcji.
Tak więc pytanie się rozszerza:
- czy są proste wiadukty robione (licowane) cegłą lub kamieniem ?
- jak ewentualnie zrobić łuk z cegieł w Zetce (i nie siedzieć nad tym miesiąc) ?
Nie sądzę żeby ktoś belkowy wiadukt/most dodatkowo licował cegłą...
Na łuk różne są sposoby - karton, plastik (można dobrać np z innych skal), blaszki fototrawione, wydruk 3D
(03-02-2015 12:42)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]Tak więc pytanie się rozszerza:
- czy są proste wiadukty robione (licowane) cegłą lub kamieniem ?
Hej, no przecież Ci napisałem " Z prostymi podporami, jak na twoich fotach były tylko betonowe paskudztwa."
Wyjątkiem od reguły były wiadukty Niemieckie taki jak na ostatniej focie. Gdzie można było spotkać jakieś
ażurowe barierki i czoła podpór nośnych wykonane z kamienia, bloków betonowych lub piaskowca układanych
ja cegła. Spotykałem takie na dolnym śląsku i za Nysą. Fotek brak, stare dzieje.
Jeszcze się wtedy nie interesowałem koleją.
(03-02-2015 14:55)Oskar napisał(a): [ -> ]Hej, no przecież Ci napisałem " Z prostymi podporami, jak na twoich fotach były tylko betonowe paskudztwa."
Wyjątkiem od reguły były wiadukty Niemieckie taki jak na ostatniej focie. Gdzie można było spotkać jakieś
ażurowe barierki i czoła podpór nośnych wykonane z kamienia, bloków betonowych lub piaskowca układanych
ja cegła. Spotykałem takie na dolnym śląsku i za Nysą. Fotek brak, stare dzieje.
Jeszcze się wtedy nie interesowałem koleją.
Dzięki. Może coś wypatrzeć jeszcze na dolnośląskich fotkach. A jak nie to będę myślał nad technika wykonania wiaduktu łukowego.
(03-02-2015 18:44)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]Może coś wypatrzeć jeszcze na dolnośląskich fotkach.
Może zainteresuje cię, bardzo ciekawy w swoje konstrukcji, przedwojenny wiadukt koło Wichowa.
Podpory wykonane z cegły, na górze żelbetonowa kładka.
Panorama wiaduktu
(03-02-2015 22:07)admin napisał(a): [ -> ]Może zainteresuje cię, bardzo ciekawy w swoje konstrukcji, przedwojenny wiadukt koło Wichowa.
Podpory wykonane z cegły, na górze żelbetonowa kładka.
Byłem, widziałem.
Szlak dawnej kolejki szprotawskiej. Tylko ten wiadukt się ostał ze wszystkiego.
U nas w Polsce wszystko się marnuje, a PKP jest największym niszczycielem dobra i dawnej kultury kolejowej. Zabytki idą w rozsypkę, a współczesna infrastruktura w niepamięć.
Szukajcie a znajdziecie... no i mam do zastanawiania się co wybrać ....
Na początek - polecam jak ktoś poszukuje inspiracji architektonicznych książkę "Krajobraz z koleją. Drogi żelazne Wielkopolski" autorstwa G. Balińskiej, J. Balińskiego i D. Balińskiej. Album wydała Politechnika Wrocławska - zawiera bardzo dużo ciekawych zdjęć.
No i okazało się, że można znaleźć wiadukt na prostych podporach z cegły, który w odróżnieniu od tego z kolejki szprotawskiej nie ma w tych podporach wycinanych łuków. Oryginał znajduje się na nieczynnej linii Jarocin - Czempiń.
A także wiadukty łukowe, które nie wymagają stworzenia dolnego łuku z ułożonych w wachlarz cegieł a mają go wykonanego z betonu - czyli można to łatwiej odtworzyć na modelu. Dwa takie wiadukty znalazły się na linii Kępno - Rychtal (też nieczynnej).
Pozostaje się zastanowić, który typ ma być zrobiony i trafić na makietę ...
(10-02-2015 08:37)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]Pozostaje się zastanowić, który typ ma być zrobiony i trafić na makietę ...
Moim skromnym zdaniem, powinieneś machnąć most z pierwszego zdjęcia. Oryginalna konstrukcja
w swym wyglądzie, plus rzadkość występowania w okresie mostów łukowych z cegły.
(11-02-2015 11:09)MisterZ napisał(a): [ -> ]Moim skromnym zdaniem, powinieneś machnąć most z pierwszego zdjęcia. Oryginalna konstrukcja
w swym wyglądzie, plus rzadkość występowania w okresie mostów łukowych z cegły.
Dzięki za sugestię - też się ku tej wersji skłaniam. Tym bardziej, że linia kolejowa niedaleko i można pojechać zobaczyć ten wiadukt bardziej szczegółowo, zwymiarować, porobić fotki ...
(11-02-2015 11:09)MisterZ napisał(a): [ -> ]Moim skromnym zdaniem, powinieneś machnąć most z pierwszego zdjęcia. Oryginalna konstrukcja
w swym wyglądzie, plus rzadkość występowania w okresie mostów łukowych z cegły.
No to była dzisiaj wycieczka na linię Czempiń-Jarocin. Jak ktoś powie, że nizinne krajobrazy są monotonne - to nie ma racji. Jest kilka rewelacyjnych miejsc na odcinku Śrem-Jarocin (a zobaczyłem tylko kawałek). Wykopy, nasypy, wiadukty, mostki ... ciekawe i inspirujące miejsce.
Po trasie pociągi już nie jeżdżą
Najpierw trafiam na stację w Wieszczynie
Obok wiadukt ceglany - w "ciekawy" sposób naprawiony betonem:
Potem kolejny wiadukt - tym razem samochody jadą górą:
I kilkaset metrów dalej ten, którego szukałem. Niedawno remontowany - nie ze względu na linię kolejową ale ze względu na fakt, że jest używany przez samochody. Niestety pod wiaduktem małe wysypisko śmieci. Robię kilka fotek:
Ciekawe oznaczenie kilometrażu linii:
Oprócz zdjęć kilka pomiarów i szkic, który potem ma pomóc przy budowie modelowego wiaduktu. Nie będzie taki sam, gdyż u mnie przebiegać ma nad linią dwutorową ale w dużym stopniu ma być do niego podobny konstrukcyjnie.
(14-02-2015 20:27)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]No to była dzisiaj wycieczka na linię Czempiń-Jarocin.
Fajna wycieczka i sesja zdjęciowa.
Pozwolę sobie zażartować odnośnie wiaduktów i mostów, pod spodem unikat
Rozpoczęła się
nad modelem wiaduktu inspirowanym opisywanym tu obiektem - podstawowa różnica - będzie przechodził nad linią dwutorową ...
(09-03-2015 10:45)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]Rozpoczęła się nad modelem wiaduktu inspirowanym opisywanym tu obiektem
- podstawowa różnica - będzie przechodził nad linią dwutorową ...
To trzymam kciuki i czekam na relację
W oparciu o pomiary dokonane w terenie oraz fotografie powstaje bardzo roboczy szkic wykonawczy z przeliczonymi w skali wymiarami modelowego wiaduktu. Elementy ceglane powstaną z elementów płytki plastikowej imitującej cegłę. Niestety płytka imitująca cegły ma te cegły przeskalowane - ale cóż lepszej nie mam dostępnej
Jezdnia powstanie z gładkiej płytki plastikowej o grubości 3 mm.
Po odpowiednim docięciu krawędzie płytek z imitacją cegły są obrabiane tak by uzyskać kąt 45 stopni - potrzebny do sklejenia płytek pod katem prostym. W środku filara znajduje się korpus z 3 mm płytki styroduru, do którego przyklejane są w pierwszej kolejności płytki o większej powierzchni. Na płytę jezdną przyklejona zostaje nawierzchnia imitująca bruk (taśma NOCH 44070).
Do zmontowania przygotowana jest "góra" wiaduktu - pomalowane plastikowe profile stanowić będą imitację betonowego pobocza i jednocześnie miejsce osadzenia barierki:
Elementy te muszą zostać sklejone na Wikol:
Jezdnię można przymierzyć w odpowiednim miejscu na makiecie (będzie ona jeszcze podlegała skróceniu.
Gotowy filar (przed malowaniem) od góry wygląda tak:
Filar malujesz na czerwony kolor cegły?
(11-03-2015 23:59)Pt47 napisał(a): [ -> ]Filar malujesz na czerwony kolor cegły?
Tak - będzie pomalowany - tak jak to jest w wiadukcie, który stanowi dla mnie inspirację. Ale powoli - nie wszystko w jednym momencie. Trzeba kiedyś pracować...