Postanowiłem zmierzyć się z modelowaniem 3D pod wydruki. Szymon mnie ostrzega, że to może nie jeździć
Zakładam taką możliwość, chociaż będę próbował ją zmotoryzować. Na załączobym renderze, brak detali takich jak różnej maści otwory wentylacyjne. Założyłem, że wydruk musi być poddany obróbce by miał porządny wygląd. W związku z tym potencjalne detale wystające na 0.1mm od głównej bryły prawodpodobnie zostałyby usunięte. Wymyśliłem więc, że docelowo bok lokomotywy do kabiny oraz wszelkie drzwiczki w komorze silnika zostaną wgłębione na 0.1mm tak by można było wkleić blaszki. Z blaszek ma być również dach.
Wracając do pomysłu zmotoryzowania modelu - chodzi mi po głowie Rokuhan Shorty. Niestety nigdzie nie mogę znaleźć wymiarów ustrojstwa. Wiem tylko, że będzie wymagało rozmontowania i zrobienia własnej ramy by pasowała pod model. Może być ciężko bo komora silnika w środku ma tylko 6.5mm.
Nie wiem czy Misiek tego nie ma w domu u siebie.
(01-07-2018 20:50)Misiek napisał(a): [ -> ]Ma i się pozbędzie ;-)
A mógłbyś mi powiedzieć jaki jest:
- rozstaw osi wózka
- średnica kół
- średnica silnika (o ile dobierałeś się tam do środka)
Byłbym wdzięczny za informacje, bo to pozwoli oszacować szanse na użycie tego w moim modelu. Niestety nie mam pomysłu na żadnego innego loka by wziąć z niego napęd.
Shorty jako baza do napędu będzie pasować. Policzyłem wymiary. Muszę tylko zaprojektować podwozie z łożem silnika oraz atrapy wózków zgodnie z tym jak wygląda SM30.
Na razie posyłąm do druku prototyp. W nim wszystkie detale zaprojektowałem do drukowania. Dałem również drukowany dach. Docelowo jednak rozważam dach z blaszek. Poniżej render tego co puściłem do druku u kolegi na drukarce Formlabs Form2 (druk w żywicy).
A gdyby ktoś pytał kiedy będzie gotowe, to myślę, że przy tym ile mam czasu na hobby, model będzie gotowy na gwiazdkę, najpóźniej na moje urodziny pod koniec stycznia
Wydruki testowe w ramach dostrajania wydruku.
Tu niestety były podgryzienia od dołu z powodu zbyt małej liczny podpór. Z kolegą eksperymentujemy. Całe szczęście płacę raz za finalny model. Eksperymenty to moja i jego nauka
Zapowiada się nieźle.
(07-08-2018 20:37)Jacenty napisał(a): [ -> ]Wydruki testowe w ramach dostrajania wydruku.......
Z jaką rozdzielczością jest wykonany wydruk?
(09-08-2018 06:25)Jacenty napisał(a): [ -> ]Na razie testujemy 0.05
Trzymam kciuki za testy, żeby się powiodły
No i jak z wydrukami u Mateusza?
(12-08-2018 23:30)pado napisał(a): [ -> ]No i jak z wydrukami u Mateusza?
Jestem teraz na działce ale według informacji od Mateusza, wydruki już się wysyłają do mnie.
Super. Widziałem fotki na modelarstwo info. Czekam na relację ze składania
(16-08-2018 00:11)pado napisał(a): [ -> ]Super. Widziałem fotki na modelarstwo info. Czekam na relację ze składania
Do złożenia jeszcze długa droga. To jest buda lokomotywy. Docelowo musi jeszcze powstać pełne podwozie z łożem pod silnik z Rokuhan Shorty. Wózki z Rokuhan Shorty oraz średnica kół pasuje bardzo ładnie pod SM30. Przede mną jeszcze sporo pracy ale mam wewnętrzną motywację
Chyba pierwszy raz jest takie porównanie trzech materiałów. Professional plastic to rozumiem jest ten marmurkowy - faktycznie bardziej na breloczek niż na model.
Ciekawi mnie jak wyszły cenowo te modele - szczególnie z mosiądzu bo nie mam żadnego doświadczenia z różnicami cenowymi tych materiałów.
Mosiądz jak sądzę ma jeszcze jedna zaletę względem FXD?FUD - nie jest kruchy - być może nawet jak spadnie na ziemię to przetrwa.
Wadą - tak patrząc na zdjęcia będzie to, że nie jest nic lepszy jeśli chodzi o warstwowanie a pewnie obróbka szlifierska będzie trudniejsza i dłuższa.
Professional plastic to ten marmurkowy, wydrukowałem go w opcji print it anyway. Ten materiał nie nadaje się do naszej skali.
Professional plastic wyszedł ~24$, mosiądz ~38$, a FUD ~12$.
Już widzę, że w przypadku mosiądzu najlepiej byłoby zrezygnować z detali na rzecz wykonania ich z trawionek. Niestety doświadczenie z SM30 w 2 częściach (wydruk SLA od Mateusza Jaskuły) pokazało, że nie każdy (np nia ja) ma na tyle sprawne manualnie dłonie by skleić 2 tak drobne części i nie uchrzanić modelu. Ciekawym rozwiązaniem aby model nie był za lekki to obudowa z FUD a podwozie z mosiądzu. Będę eksperymentował jeszcze.
FUD wygląda nienajgorzej. Niestety nie do końca wiem jak zrobić by przestał być przezroczysty. Nie mam myjki. Najpierw go odmoczyłem w izopropanolu 99%, potem go myłem ludwikiem za pomocą pędzla i płukałam bardzo ciepłą wodą. Zaczął tracić przezroczystość ale nadal dużo fragmentów jest półprzezroczysta. Pytanie czy to ma znaczenie jeśli będę chciał pociągnąć model podkładem?
Podwozia, wózki z mosiądzu - to może faktycznie być kierunek jeśli nie ma dawcy napędu.
Z mojego doświadczenia przezroczystość nie jest problemem bo i dlaczego ? Po pomalowaniu podkładem - problem znika. Jeśli w środku ma coś być świecącego - to maluj także środek - ciemnym podkładem. Ja ostatnio używam CITADEL - dla figurkowców ale sprawdza się u u nas - w dużych puszkach - starcza na długo, kryje dobrze i jest dostępny w wielu kolorach - od białego do czarnego. Ja osobiście w zależności od ostatecznego koloru korzystam z białego, jasno- i ciemno- szarego ale są też inne.
Zaletą jest też - szybkie wysychanie (kilka minut i kolejna warstwa) i duża tolerancja na nadmierne pryśnięcie - najczęściej się porządnie rozpływa i nie robi zacieków (no chyba że ktoś ostro przegnie).
Pod ręką, a dokładnie na działce, mam MR Surface 1200. FUD robi dobre wrażenie, zobaczymy co wyjdzie po położeniu podkładu. Jednak mosiądz mnie zwalił z nóg. Ten ciężar, ta solidność. Normalnie biżuteria
Wydruki wyglądają ciekawie. Gratuluję porównania. Zastanawia mnie jak sie będzie napęd sprawował pod tą masą