Modelarstwo kolejowe wielkości Z -1:220

Pełna wersja: Operacja Kriegslok - Ty2-911
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3
No to się stało. Postanowiłem zaryzykować i zabrać się do pracy polegającej na przemalowaniu i drobnej przebudowie modelu parowozu BR52 (Kriegslok) na PKPowski Ty2. Trzeba zaryzykować ...

Taki wybór modelu wynika z kilku spraw. Po pierwsze kalki na Ty2-911 są w jedynym obecnie zestawie dostępnym w sklepie internetowym Kalkomania.pl. Po drugie model BR52 był dostępny w ofercie Marklina i można bez trudu znaleźć go na e-bayu (wydaje mi się, że obecnie nie znajduje się w katalogu). Po trzecie Ty-2 to bardzo popularna lokomotywa - wykorzystywana przez długi czas na PKP i pasuje (z pominięciem szczegółów) do okresu od 1945 do dzisiaj (lokomotywa muzealna) oraz zarówno do pociągów pasażerskich jak i również towarowych. No i po czwarte Ty2-911, który jest w zestawie kalek jest lokomotywą muzealną i bez problemu można w Internecie znaleźć bardzo dużo zdjęć oryginału.

Zacznijmy od punktu startu czyli BR52. Ja natrafiłem na 3 edycje Marklina:
88832 - malowanie wojenne (szare) z tendrem wannowym
88836 - malowanie wojenne (szare) z tendrem kondensacyjnym (taka opcja praktycznie na szerszą skalę na PKP nie była używana)
88835 - malowanie tradycyjne - czarne z tendrem kondensacyjnym .

Dla przeróbki na PKP nadaje się 88832. Na e-bayu niemieckim generalnie to koszt 110-140 Euro - zależnie od oferenta. Model został wydany na 25-lecie "mini-club" czyli właśnie skali Z.

Punkt startowy do dalszej pracy wygląda tak:

[Obrazek: IMG_3707.jpg] [Obrazek: IMG_3708.jpg] [Obrazek: IMG_3706.jpg]
Planujesz zmianę reflektorów na PKP ?. Gdyby zagadać z Konradem (UMF) to podstawki oraz ramki by wytrawił i smaczek co nie miara. Sam reflektor świetnie robi się rurki 2mm.
Sporo roboty cię z tym czeka nie powiem. Będę kibicować bo z chęcią zobaczył bym w końcu jakiś Polski parowóz w Ztuni Smile
Brak wiatrownic.
Są jeszcze inne niuanse różniące BR52 od Ty2 - ale to trzeba pogrzebać.
Pamiętam coś z wywietrznikiem na dachu.
Model wyglądem bardziej odpowiada Ty2-29 niż Ty2-911. Kalki można zamówić.

[Obrazek: Ty2_29.jpg] [Obrazek: Ty2_29.jpg]
Obok masy zdjęć w Internecie jest też ciekawa książka z mnóstwem informacji i fotek "Ty2 Wojenna lokomotywa na pokojowe czasy".

Doktorek - Ja w swojej pracy będę się trzymał tej 911 - choć będzie trochę koniecznych zmian ale też uproszczeń. Ta 29 o tyle jest bliższa, że nie ma wiatrownic ale to bardzo rzadka sytuacja na PKP.

Winner - Reflektory - najlepiej jakby był odlew całości ... no przynajmniej z mojej perspektywy najprościej... chyba nie mam jeszcze umiejętności by z kawałków poskładać Zetkowy reflektor... Rurka - to też pomysł na jaki wpadłem. No i jest kwestia zachowania możliwości świecenia reflektorów podczas jazdy - chyba bym tego nie potrafił zrobić a to jest w modelu BR52.

Misiek - postaram się pokazać co ja widzę jako potrzebne i możliwe do zmiany. Wiatrownice są oczywiście takim elementem - najbardziej rzucającym się w oczy. Mam zamiar je dorobić.

Wilczeecho - też mam nadzieję, że zobaczę ... u siebie na torach !
(12-02-2016 08:58)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]Ta 29 o tyle jest bliższa, że nie ma wiatrownic ale to bardzo rzadka sytuacja na PKP.
No nie do końca... jeżeli przyjrzysz się całemu przodowi lokomotywy to według mnie łatwiej by było wykonać 29. Zwłaszcza że w modelu ten przód jest ubogi.... Nie ma tego "skosu" (wybaczcie brak profesjonalnych nazw) no i przednie koła nie są zabudowane. Co do reflektorów to czy nie można by czasem użyć tych które już są? Wystarczyło by je chyba zdemontować, wyszlifować i wkleić w polskie oprawki bądź dorobić oprawki już bezpośrednio na wyszlifowanych reflektorach. Oczywiście nie jestem zbyt doświadczony w tym więc może to nie być najlepszy pomysł ale ja właśnie tak bym się do tego zabrał Smile
Mogę pomóc z wydrukiem 3D potrzebnych detali jakby co Smile
Operacja Tender - część I

Jak napisałem - pozostaję przy Ty-911 - ze wszystkimi kompromisami jakie z tego będą wynikały.
Wilczeecho - zarówno 29 jak i 911 pod drzwiami kotła z przodu maja taką konstrukcję z blachy (stopień aby był łatwiejszy dostęp do środka ?). Mnie to przypomina śliniaczek" dla niemowlaka Tongue.
Kaczor - dzięki za propozycję - odezwę się na priv.

Postanowiłem pracę zacząć od prostszego jak mi się wydaje kawałka - czyli tendra.
Pierwszy etap to analiza tego co jest do zrobienia: co chcę a czego nie chcę lub nie podejmuję się robić. Pomocne będą fotki - oryginału i modelu.

[Obrazek: Tender_real.jpg] [Obrazek: tyl_tendra.jpg]

Podstawowe zidentyfikowane różnice:
A: "Przewód" (?) na tylnej ścianie skrzyni węglowej
B: reflektory - w modelu - na powierzchni tylnej skrzynki, w realu - od góry (no i większe)
C: drabinka: w modelu tylko po jednej stronie, w realu - po obu stronach - ponadto w modelu na tylnej ścianie "od czoła", w realu "na boku" tylnej skrzyni
D: W realu - wgłębienie w skrzyni wodnej (na całej długości skrzyni wodnej aż do skrzyni węglowej).
Ponadto w realu też dodatkowe poręcze (czerwone) i mechanizm do otwierania wlewów do skrzyni wodnej.

Decyzje:
Robić A, B, C. Nie robić D - nie czuję się na siłach a ponadto ... w praktyce czasami zamieniano tendry a wiele tendrów wannowych PKP tego wgłębienia nie miało. Wg opisu jaki znalazłem to wgłębienie wiązało się z faktem instalacji na tendrze kabiny-budki "konduktorskiej".

Nie będę też na pewno robił mechanizmu otwierania wlewu do skrzyni wodnej. Czy będę próbował zrobić jakieś poręcze - pozostawiam jako kwestię jeszcze otwartą.
No to bierzemy się za robotę z tendrem, który praktycznie w całości wykonany jest z plastiku. Pierwszy etap to demontaż kół:

[Obrazek: IMG_3709.jpg].

Koła zostały pomalowane. Bylem przekonany, że powinny być czerwone jak w lokomotywie ale analiza fotografii pokazała, że jednak nie - chociaż mają białe obręcze.

[Obrazek: IMG_3713.jpg]

Zmiany nad tyle tendra:
Odcięcie i zeszlifowanie plastikowych schodków i reflektorów.
Zamontowanie nowych schodków, reflektorów wyżej zrobionych z rurek oraz przewód na tylnej ścianie skrzyni węglowej:

[Obrazek: IMG_3712.jpg]
(12-02-2016 16:47)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]No to bierzemy się za robotę z tendrem, który praktycznie w całości wykonany jest z plastiku.

Popcorn już mam piwko też. luz Siadam w fotelu i z uwagą będę chłonął
temat i naukę. Shy
Po pomalowaniu zaczyna wyglądać trochę bardziej polsko:

[Obrazek: IMG_3714.jpg] [Obrazek: IMG_3715.jpg] [Obrazek: IMG_3717.jpg]

Z tych tylnych reflektorów zadowolony nie jestem - jakieś takie trochę za małe.... Pójdą do poprawki
No to czas na nakładanie kalek:

[Obrazek: IMG_3718.jpg]

Nie myślałem że uda mi się nałożyć kalki na dolna czerwoną belkę z oznaczeniem serii i numeru parowozu - ale jest ! Reflektory chyba jednak za małe - jeszcze pójdą do poprawki.

[Obrazek: IMG_3720.jpg]

"Drobne" ślady eksploatacyjne - zacieki przy wlewach do skrzyń wodnych, trochę rdzawo-tłustego koloru na wózkach :

[Obrazek: IMG_3721.jpg]
Aż miło to oglądać Smile jedno pytanie z czego są zrobione nowe schodki? I czy ja dobrze widzę że w miejscach nałożenia kalek wytarła się farba o.O?
Cytat:Reflektory chyba jednak za małe - jeszcze pójdą do poprawki.
Rurka fi 2mm, mały pomalowany pierścionek załatwi sprawę.
(16-02-2016 19:14)wilczeecho napisał(a): [ -> ]Aż miło to oglądać Smile jedno pytanie z czego są zrobione nowe schodki? I czy ja dobrze widzę że w miejscach nałożenia kalek wytarła się farba o.O?

Schodki - fototrawione drabinki w skali Z.
Farba się nie wytarła - kalkomania była "jaskrawożółta" i została przybrudzona - niestety trochę "wyjechałem" za jej obrys. następnym razem musi być jeszcze mniejszy pędzelek i lepsze wyczucie. Chociaż na zdjęciach (oświetlenie) widać to trochę mocniej niż tak normalnie.

(16-02-2016 20:06)winner_xp napisał(a): [ -> ]
Cytat:Reflektory chyba jednak za małe - jeszcze pójdą do poprawki.
Rurka fi 2mm, mały pomalowany pierścionek załatwi sprawę.

Tak zamierzam zrobić - dzięki za sugestię pokłon
Rurki na reflektory o innym przekroju zastosowane, projekt tender - chyba zakończony...

[Obrazek: IMG_3722.jpg] [Obrazek: IMG_3723.jpg] [Obrazek: IMG_3725.jpg]

Ale jeszcze dużo pracy ....

[Obrazek: IMG_3726.jpg]
Wygląda to bardzo dobrze. Uzbieram fundusze i też wezmę się za takie cudo Smile A tym czasem czekam na następne odcinki. :3
Gratuluję Zdrada69, świetnie wyszło.
Przy okazji przeglądania róznych rzeczy w necie natrafiłem jeszcze na kolejne produkcje Marklina dające sie przerobić na Ty2:
88831 - czarna lokomotywa, tender wannowy + wiatrownice. Ten model jest bliższy polskim Ty 2 niż modele o jakich pisałem na początku wątku.
88833 - bardzo ładna zielona francuskich kolei z tendrem wannowym i wiatrownicami - podobieństwo - jak wyżej.
88834 - austriacka - tender wannowy, bez wiatrownic
Czas zaplanować dalszy ciąg prac nad Ty2- tym razem dotyczących samej lokomotywy. Doszedł też pocztą zestaw drobiazgów ze Shapeways jakie zaprojektował Kaczor (dzięki !!!!!), które pomogą lepiej ten model przerobić. Pewnie po moim przymierzaniu jeden element warto będzie poprawić ale jakby co zestaw jest dostępny tutaj:

http://www.shapeways.com/product/H3RT3Q9...d=59395927

Analiza fotografii i samego modelu pokazuje na wiele prac jakie należy rozważyć i warto zrobić...

[Obrazek: IMG_3730.jpg] [Obrazek: IMG_3731.jpg] [Obrazek: IMG_3732.jpg]

A - reflektory - do spolszczenia (zestaw Kaczor ) - tutaj też jest wahania bo ceną będzie raczej brak świecących reflektorów - ale za to dobrze i po polsku wyglądające
B - stopnie pod dymnicą do dodania (zestaw Kaczor - to ten element wymaga korekty)
C - zderzaki - do dodania - chociaż się waham - warunkiem koniecznym aby to zrobić jest likwidacja sprzęgu przedniego
D- Koła przednie w półwózku - powinny być szprychowe - na razie nic nie zmienię - chyba że kiedyś uda się dostać je na jakimś szrocie modelarskim
E - wiatrownice - do dodania
F - "wywietrznik" na budce maszynisty - do spłaszczenia
G - detal do dodania - taka jakby płaska skrzyneczka na pomoście
H - powinno być więcej przewodów - tego robić nie będę - lekko w lewo od tego miejsca dodatkowo na pomoście stoi aparatura w kształcie walca - do dorobienia
I - Skrzyneczka - na niektórych fotkach jej nie ma (chyba te bardziej świeże) ale na starszych jest - zostaje - byłoby to trudno sensownie wyciąć
J - dodatkowa aparatura na pomoście to jest wg mojej wiedzy prądnica (element zaprojektował Kaczor)
K - konstrukcja pod pomostem - do usunięcia
L - drzwi dymnicy - do spłaszczenia
M - Gwizdawka ??- do usunięcia
N - do uzupełnienia krawędź pomostu - w realu zasłania aparaturę - sprężarkę
O- do usunięcia konstrukcja pod pomostem - w to miejsce do wstawienia zbiornik (na sprężone powietrze ?)
(04-04-2016 22:44)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]Przy okazji przeglądania róznych rzeczy w necie natrafiłem jeszcze na kolejne produkcje Marklina dające sie przerobić na Ty2:

To już jest z czego wybierać Shy
Czas na "wycinanki" czyli gwałt na skorupie modelu przy pomocy Dremelopodobnego urządzenia. Wycięte są elementy przy budce pod pomostem po obu stronach (zadanie z listy K oraz O).

[Obrazek: IMG_3738.jpg] [Obrazek: IMG_3739.jpg]
To nie gwałt, to masakra Tongue
Stron: 1 2 3
Przekierowanie