Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 9 Głosów - 5 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Projekt 368
Autor Wiadomość
Zdrada69 Offline
Admin Junior
******

Liczba postów: 2.088
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 29
Post: #1
Projekt 368
No cóż ... myślałem, że wezmę się do drugiego modułu makiety niemieckiej ale ... dłubanie nad polskim taborem i przekonanie się, że to jest możliwe by mieć coś PKP zaczęło zmieniać moje zapatrywania. Przyczynił się do tego także wątek o modułach, który skierował moje myślenie na właśnie modułowe podejście do tematu.

Różne wycieczki po Polsce i oglądanie różnych stacji i zapomnianych stacyjek, mostów i wiaduktów zainspirowało mnie do wpisania paru miejsc na listę potencjalnych "celów" modelarskich. Są wśród nich stacja w Sieniawie Lubuskiej (linia Toporów-Międzyrzecz), do której dochodziła kolej linowa z pobliskiej głębinowej kopalni węgla brunatnego czy Prostynia (Stargard Szczeciński-Wałcz) z rampami dla wojska - poligon w Drawsku i bocznicą do wojskowej składnicy paliwa... Najbardziej chyba jednak kusi mnie wzięcie na warsztat linii nr 368 Szamotuły-Międzychód, która ma wiele ciekawych obiektów inżynieryjnych - na czele z kultowym mostem w Chrzypsku Małym. Jej zaletą jest też to, że jest relatywnie blisko miejsca gdzie mieszkam...

Tak więc zaczynam zbierać materiały i myśleć o projekcie poszczególnych modułów oraz o tym jak zdobyć, co zaadoptować lub z kim współpracować w wykonaniu elementów architektury charakterystycznych dla tej linii.

Pierwszy wybór który mnie czeka to oczywiście które miejsce w pierwszej kolejności odwzorować. Na ten moment mam trzy kandydatury:
- stacja Chrzypsko Wielkie - o tyle ciekawa, że ma typowy budynek dworcowy rozbudowany o dodatkowy magazyn i blisko niej pasuje most o którym było wyżej
- stacja Binino - dość prosty układ z czasu gdy zlikwidowano jeden tor ale jak wynika z planu do jakiego dotarłem mimo, ze toru nie było to nadal były rozjazdy na nią prowadzące
- stacja Nojewo - nie dość, że dodatkowo wyposażona w wieżę ciśnień to jeszcze tuż obok niej znajdowały się trzy super budowle inżynieryjne - mosty i wiadukty ceglane.

Na zachętę - budynek dworca w Chrzypsku

[Obrazek: IMG_4633.jpg]
Nawiązałem kilka kontaktów przez Internet, odbyłem dwie rowerowe wyprawy by zobaczyć kawałek linii w naturze i zmierzam do konkluzji i decyzji. Na pierwszy ogień - jeśli idzie o stację pójdzie Nojewo. Miało najciekawszy układ zabudowań z wieżą ciśnień, żurawiami do nawadniania parowozów wagą wagonową i wagą do wozów (konnych z towarem lub samochodów). Dodatkowo obok charakterystycznego dworca i budynku łączącego funkcję chlewika i ubikacji były tam: schronisko służby drogowej i pompownia.
Ta wiedza powstała z analizy opisów i kilku trochę starszych zdjęć, ale w szczególności ze zdobytego dostępu do planów stacji z r. 1947 oraz 1952 - zresztą każdy z nich uzupełnił informacje z tym drugim.
Super też jest informacja, że moja Ok1-359 bywała na tej trasie - są na to zdjęcia ! Bez dwóch zdań pasować będzie też Ty2 (choć pewnie nie 911).

Podjąłem już działania aby pozyskać odpowiednie budynki i budowle w skali 1:220. Mam nadzieję, że coś z tego będzie dostępna "w handlu" - czy to jako projekty 3D na Shapeways czy może jako projekty wycinane w kartonie laserem - to się jeszcze okaże...

No i oczywiście nie mogę odpuścić modułu z Mostem w Chrzypsku Małym - Kaczor znowu liczę na Ciebie. No bo czy można obojętnie pozostawić taka piękność ???
[Obrazek: IMG_0876.jpg]
11-07-2016 19:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Advertisement
Kaczor Offline
Moderator
****

Liczba postów: 501
Dołączył: Aug 2012
Reputacja: 12
Post: #2
RE: Projekt 368
Będzie, będzie Wink
18-07-2016 19:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Zdrada69 Offline
Admin Junior
******

Liczba postów: 2.088
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 29
Post: #3
RE: Projekt 368
Wstępny - ogólny plan stacji Nojewo - jeszcze przed podziałem na moduły:
21-07-2016 14:09
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Big42 Offline
Znany
**

Liczba postów: 86
Dołączył: Jul 2012
Reputacja: 1
Post: #4
RE: Projekt 368
Możesz coś wstępnie powiedzieć na temat ukształtowania terenu i zabudowy?
21-07-2016 22:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Zdrada69 Offline
Admin Junior
******

Liczba postów: 2.088
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 29
Post: #5
RE: Projekt 368
Linia przebiega w terenie morenowym - stąd mosty i wiadukty. To skraj Pojezierza Międzychodzko-Sierakowskiego. Jeśli chodzi o wyposażenie stacji - to ma być takie jak w czasie "rozkwitu" czyli na początku lat 50-tych. Z czasem postaram się to rozrysować na modułach. Będą:
Budynek stacji
budynek - chlewik z ustępem
wieża wodna
schronisko służby ruchu
pompownia
waga wagonowa
waga wozowa
rampa.
Urządzenia SRK:semafory wjazdowe dwuramienne oraz tarcze ostrzegawcze.
Ponadto:
2 żurawie wodne
skrajnik

Położenie tego wszystkiego - zgodnie z oryginalnymi planami stacji - dotarłem do dwóch różnych z 1947 oraz 1952 roku. Informacje na nich zawarte wzajemnie się uzupełniają.... Nie wykluczam, że poza samą stacją jeszcze coś się pojawi ...
22-07-2016 08:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Oskar Offline
Znany
**

Liczba postów: 231
Dołączył: Jul 2012
Reputacja: 1
Post: #6
RE: Projekt 368
Zapowiada się bardzo atrakcyjnie. A na jakim etapie są przygotowania do budowy.
22-07-2016 09:37
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Zdrada69 Offline
Admin Junior
******

Liczba postów: 2.088
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 29
Post: #7
RE: Projekt 368
(22-07-2016 09:37)Oskar napisał(a):  Zapowiada się bardzo atrakcyjnie. A na jakim etapie są przygotowania do budowy.

Prace przygotowawcze wykonane:
- dokonałem wyboru konkretnego miejsca - stacja Nojewo z "przyległościami"
- dwie przejażdżki rowerowe wzdłuż części trasy + trochę pomiarów, rysunków i zdjęć
- nawiązanie relacji "internetowych" z osobami obecnie remontującymi Nojewo i Binino i w efekcie pozyskanie planów stacji i planów części budynków
- wstępna weryfikacja możliwości wykorzystania produktów gotowych (budownictwo) i nawiązanie kontaktów z potencjalnymi projektantami (druk 3D oraz wycinka laserowa w kartonie) by niektóre obiekty "pozyskać"
- przeszukiwanie internetu - stare zdjęcia, opisy, ciekawostki
- plan schematyczny stacji w SCARMIE - gotowy - I wersja
- rozpisanie elementów jakie mają być odwzorowane wg kilometrażu linii kolejowej (choć tu jeszcze może coś dojść po kolejnej wizji lokalnej - chodzi głównie o obiekty inżynieryjne).

Obecnie szykuję się do podziału projektowania poszczególnych skrzynek - podstawowe zadania to:
- przemyślenie gdzie mają być podzielone tak by pasowało z budynkami, łączeniami segmentów etc.
- podjęcie decyzji gdzie ma następować "skompresowanie" długości. Odwzorowanie całej stacji wraz z powiązanymi z nią urządzeniami srk i wskaźnikami w skali to trochę ponad 12 metrów - około 3 km szlaku w rzeczywistości
- podjęcie decyzji czy i które ew. segmenty mają być szersze niż zakładane przez standard 30 cm tak by pomieścić ew. elementy i budowle z otoczenia - chociaż tutaj zakładam raczej próbę trzymania się szerokości 30 cm i pewnych uproszczeń - czyli przesunięcia czegoś bliżej toru.
- podjęcie decyzji o ew. dodaniu czegoś co nie występuje w rzeczywistości tuż przy torze ale gdzieś w okolicy i pasuje do klimatu a dawałoby fajne urozmaicenie.
- rozstrzygnięcie czy wszystkie segmenty łączyć "standardowymi" czołami czy podejść trochę inaczej - to głównie istotne z perspektywy tych miejsc gdzie tor idzie po łuku. Zachowanie standardowego profilu (w zakresie miejsca w którym wypada tor) nie jest do pogodzenia z postulatem tego by skrzynki były prostokątne - a to może warto by utrzymać - łatwość transportowania, ekspozycji i zabezpieczenia przeciwko kurzowi...
- przeliczenie ile czego trzeba jeśli chodzi o materiał torowy - tutaj dużo mam ale pewnie niezbędne będą uzupełnienia.
- wypracowanie szczegółowego planu "elektryki" - co i jak zasilane, w tym w szczególności ew. sprzęganie zasilania torów z semaforami i tarczami. Tu mam wątpliwości - semafory są tylko wjazdowe więc głupio by były otwarte przy wyjeżdżającym pociągu. To ewidentnie muszę przemyśleć jeszcze.

Czyli działalność bezpośrednio realizacyjna nie ruszyła i jeszcze to trochę potrwa...
Po dokładnej analizie planów stacji do jakich mam dostęp (jeden z nich dostępny tutaj) wykonany został plan rozmieszczenia poszczególnych elementów torowiska, sygnalizacji itp. zgodnie z kilometrażem linii a także w odpowiednich przeliczeniach w skali 1:220. Posłużyć to ma do projektowania poszczególnych skrzynek modułowych. Po rozpisaniu wszystkiego wyszło, że w skali 1:220 cały układ stacji - od tarczy ostrzegawczej przed semaforem wjazdowym do analogicznej tarczy od drugiej strony stacji to 0k. 3 km czyli w skali ponad 12 metrów. Kompresja będzie niezbędna - zakładam, że na samej stacji będę starał się jej unikać na na podjazdach do stacji nie powinno być to więcej niż 1:3 odległości pomiędzy elementami.
W załączniku całe rozpisanie:

.pdf  nojewo1.pdf (Rozmiar: 79,29 KB / Pobrań: 481)

Na żółto kilometraż elementów które powtarzają się na obu planach stacji do jakich mam dostęp. Na czerwono - rozbieżności. Na biało to co określiłem na "na oko" bo kilometraż nie był podany lub występowało na jednym z planów. Jak widać jeszcze trochę jest do sprawdzenia - będzie potrzebna jeszcze jedna wycieczka "w teren".
22-07-2016 15:02
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Pat Offline
Znany
**

Liczba postów: 70
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 1
Post: #8
RE: Projekt 368
Łał....bardzo szczegółowo podszedłeś do zagadnienia. Przygotowanie i rozeznanie we wszystkich aspektach robi wrażenie.
25-07-2016 08:35
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Doktorek Offline
Znany
**

Liczba postów: 356
Dołączył: Jul 2012
Reputacja: 6
Post: #9
RE: Projekt 368
(22-07-2016 15:02)Zdrada69 napisał(a):  Zachowanie standardowego profilu (w zakresie miejsca w którym wypada tor) nie jest do pogodzenia z postulatem tego by skrzynki były prostokątne

Myślę, że przy zachowaniu umiaru i rozsądku przy wykonaniu. Jest to do pogodzenia z Twoimi zamierzeniami. Ponadto nigdzie nie jest napisane, ani zabronione, aby w głównej części modułów. Jaką jest niewątpliwie centralna część szlaku wraz z zabudową, trzymać się sztywno standardów. Wszelkiego rodzaju normy potrzebne są na końcach szlaku z obydwu stron w celu ewentualnego spięcia się innymi modułami. Moi zdaniem powinieneś kierować się swoimi zamierzeniami i koncepcją. luz
25-07-2016 08:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Kaczor Offline
Moderator
****

Liczba postów: 501
Dołączył: Aug 2012
Reputacja: 12
Post: #10
RE: Projekt 368
Skrzynki nie muszą być prostokątne. Najważniejsze są profile na końcach i tam tor ma być prostopadły. Wewnętrzne segmenty mogą być dowolnego kształtu i rozmiaru.
25-07-2016 14:57
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Zdrada69 Offline
Admin Junior
******

Liczba postów: 2.088
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 29
Post: #11
RE: Projekt 368
(25-07-2016 08:35)Pat napisał(a):  Łał....bardzo szczegółowo podszedłeś do zagadnienia. Przygotowanie i rozeznanie we wszystkich aspektach robi wrażenie.

Sam nie spodziewałem się ile satysfakcji da mi czas spedzony przy planowaniu i poszukiwaniu informacji na temat tej stacji. Znalezienie starego planu stacji, rysunków technicznych budynków, opisu ruchu manewrowego pociągów czy też mapy topograficznej sprzed 70 lat - bezcenne. Ale cały czas jest jeszcze trochę zagadek...

Zaplanowana została logika pierwszych dwóch skrzynek - to co w skali powinno mieć 4 metry mieści się na 2.

[Obrazek: nojewo_1_2.jpg]
26-07-2016 20:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Kaczor Offline
Moderator
****

Liczba postów: 501
Dołączył: Aug 2012
Reputacja: 12
Post: #12
RE: Projekt 368
Jeśli jest szansa odwzorowania tego dokładnie w skali to bym się raczej tego podjął. Skoro ludzie robią dokładnie przeskalowane stacje w H0 i TT to w Z tym bardziej Wink
26-07-2016 21:21
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Zdrada69 Offline
Admin Junior
******

Liczba postów: 2.088
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 29
Post: #13
RE: Projekt 368
(26-07-2016 21:21)Kaczor napisał(a):  Jeśli jest szansa odwzorowania tego dokładnie w skali to bym się raczej tego podjął. Skoro ludzie robią dokładnie przeskalowane stacje w H0 i TT to w Z tym bardziej Wink

Kaczor,
obszar stacji ma być praktycznie 1:220 - jedynie rozjazdy położone tuż obok siebie będą bliżej siebie niż w rzeczywistości co wynika z geometrii tychże jaką ma Marklin. Ta kompresja dotyczy odcinka dojazdowego z semaforami wjazdowymi i tarczami ostrzegawczymi. Trochę jednak muszę liczyć się z miejscem i czasem poświęconym na projekt Tongue
27-07-2016 23:01
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Kaczor Offline
Moderator
****

Liczba postów: 501
Dołączył: Aug 2012
Reputacja: 12
Post: #14
RE: Projekt 368
Projektując rozmiar modułów ważną kwestią jest też pojemność bagażnika w aucie Big Grin
28-07-2016 11:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Zdrada69 Offline
Admin Junior
******

Liczba postów: 2.088
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 29
Post: #15
RE: Projekt 368
(28-07-2016 11:56)Kaczor napisał(a):  Projektując rozmiar modułów ważną kwestią jest też pojemność bagażnika w aucie Big Grin

Albo wielkość modułów jest parametrem który wpływa na wybór kupowanego auta :-)
28-07-2016 14:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jago Offline
Znany
**

Liczba postów: 219
Dołączył: Oct 2012
Reputacja: 2
Post: #16
RE: Projekt 368
Stacja Nojewo była posiadaczem pięknej wierzy ciśnień. Zdrada69, byłeś tam ostatnio, czy jeszcze stoi???

[Obrazek: 228698_214651968553156_171864_n.jpg]
02-08-2016 14:12
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ego Offline
Znany
**

Liczba postów: 59
Dołączył: Mar 2014
Reputacja: 1
Post: #17
RE: Projekt 368
(02-08-2016 14:12)Jago napisał(a):  Stacja Nojewo była posiadaczem pięknej wierzy ciśnień. Zdrada69, byłeś tam ostatnio, czy jeszcze stoi???

Cudna Big Grin dosłownie jak z bajki.
02-08-2016 14:25
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Zdrada69 Offline
Admin Junior
******

Liczba postów: 2.088
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 29
Post: #18
RE: Projekt 368
(02-08-2016 14:12)Jago napisał(a):  Stacja Nojewo była posiadaczem pięknej wierzy ciśnień. Zdrada69, byłeś tam ostatnio, czy jeszcze stoi???

Wieża stoi i ma się dobrze. Ponoć nawet wyposażenie jest "zdatne do użytku". Sam budynek stacyjny jest remontowany gdyż został sprzedany przez PKP. Podobnie jak budynek w pobliskim Bininie. Fotka fajna - chyba z drona zrobiona albo jakiegoś wysięgnika ?
02-08-2016 20:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Bubek Offline
Znany
**

Liczba postów: 218
Dołączył: Jul 2012
Reputacja: 1
Post: #19
RE: Projekt 368
(02-08-2016 20:05)Zdrada69 napisał(a):  Wieża stoi i ma się dobrze. Ponoć nawet wyposażenie jest "zdatne do użytku". Sam budynek stacyjny jest remontowany gdyż został sprzedany przez PKP. Podobnie jak budynek w pobliskim Bininie. Fotka fajna - chyba z drona zrobiona albo jakiegoś wysięgnika ?

PKP jakby mogło, sprzedałoby całą Polskę zły Fotka świetna. W pierwszej chwili myślałem, że to ujęcie z makiety. Shy
08-08-2016 07:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Zdrada69 Offline
Admin Junior
******

Liczba postów: 2.088
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 29
Post: #20
RE: Projekt 368
Parę dni temu byłem w Nojewie. Nie dość , że udało spotkać się ludzi, którzy odbudowują stację to okazało się, że byli z wizytą także i Ci którzy odbudowują pobliskie Binino. Przy okazji okazało się, że można zrobić wycieczkę drezyną ręczną po kilkaset metrów w każdą stronę od stacji i ... wejść do wnętrza i na górę wieży wodnej - stąd fotki "z lotu ptaka".

[Obrazek: image.jpg] [Obrazek: image.jpg] [Obrazek: image.jpg]
Skrzynki 3 oraz 4 czyli główna część stacji Nojewo:

[Obrazek: image.jpg]

I część ostatnia - czyli skrzynki 5-7 - tutaj będzie miejsce na 1 most i 3 wiadukty:

[Obrazek: image.jpg]
08-08-2016 19:27
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości

Kontakt | Modelarstwo kolejowe wielkości Z -1:220 | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS