05-02-2015, 14:17
Kolejne kroki ...
Jak pisałem trochę staram się eksperymentować i bazując na kilku artykułach w anglojęzycznych magazynach modelarzy kolejowych postanawiam wykorzystać do przyklejenia toru i podsypki dwustronną piankową taśmę klejącą. Teoretycznie taka metoda powinna przyśpieszyć instalację torów na makiecie.
Praktyka pokazała jednak, że metoda ta nie jest chyba jednak optymalna.
1. Mimo, że użyta taśma miała kolor czarny to jednak jej powierzchnia jest błyszcząca i mimo dość dobrego pokrycia podsypką, przy bliższym przyjrzeniu się ten połysk trochę widać. Ostatecznie więc zainstalowałem drugą warstwę podsypki z wykorzystaniem lekko rozcieńczonego kleju typu wikol z dodatkiem farby akrylowej w kolorze zbliżonym do podsypki i odrobiną płynu do mycia naczyń. Należy jednak stwierdzić, że pomiędzy podkładami nie kładłem drugiej warstwy podsypki (czyli jest jej tylko tyle ile się przykleiło do taśmy klejącej i moim zdaniem wygląda to nieźle.
2. Taśma praktycznie nie daje możliwości ułożenia na zakręcie - należy kłaść krótkie równoległe paski. Nie udało mi się znaleźć pianki dwustronnie klejącej w arkuszach (no można było za kilkaset złotych kupić całą rolkę - 50 metrów bieżących).
3. Taśma ma dosyć silny klej - praktycznie tor trzeba położyć we właściwy sposób za pierwszym razem.
4. Podsypkę trzeba relatywnie szybko położyć - tak by taśma klejąca nie utraciła swojej zdolności do klejenia (kurz, inne zanieczyszczenia od razu się do niej przyklejają).
Tor po ułożeniu i przyklejeniu pierwszej warstwy podsypki wygląda tak:
Wnioski:
1. Na drugim module zamierzam kłaść tory na korku.
2. Ta metoda ostatecznie nie przyśpieszyła chyba całego przedsięwzięcia,bo wziąłem się do układania drugiej warstwy podsypki:
Oczywiście boczne krawędzie szyn i imitacje śrub mocujących pomalowałem farbą w kolorze rdzy (mieszanka różnych Humbroli).
Zaplanowałem miejsce na makiecie (w wykopie), gdzie zmiana koloru podsypki ma wizualnie zróżnicować dwa odcinki - tworząc wrażenie, że są to dwie inne linie kolejowe:
Jak pisałem trochę staram się eksperymentować i bazując na kilku artykułach w anglojęzycznych magazynach modelarzy kolejowych postanawiam wykorzystać do przyklejenia toru i podsypki dwustronną piankową taśmę klejącą. Teoretycznie taka metoda powinna przyśpieszyć instalację torów na makiecie.
Praktyka pokazała jednak, że metoda ta nie jest chyba jednak optymalna.
1. Mimo, że użyta taśma miała kolor czarny to jednak jej powierzchnia jest błyszcząca i mimo dość dobrego pokrycia podsypką, przy bliższym przyjrzeniu się ten połysk trochę widać. Ostatecznie więc zainstalowałem drugą warstwę podsypki z wykorzystaniem lekko rozcieńczonego kleju typu wikol z dodatkiem farby akrylowej w kolorze zbliżonym do podsypki i odrobiną płynu do mycia naczyń. Należy jednak stwierdzić, że pomiędzy podkładami nie kładłem drugiej warstwy podsypki (czyli jest jej tylko tyle ile się przykleiło do taśmy klejącej i moim zdaniem wygląda to nieźle.
2. Taśma praktycznie nie daje możliwości ułożenia na zakręcie - należy kłaść krótkie równoległe paski. Nie udało mi się znaleźć pianki dwustronnie klejącej w arkuszach (no można było za kilkaset złotych kupić całą rolkę - 50 metrów bieżących).
3. Taśma ma dosyć silny klej - praktycznie tor trzeba położyć we właściwy sposób za pierwszym razem.
4. Podsypkę trzeba relatywnie szybko położyć - tak by taśma klejąca nie utraciła swojej zdolności do klejenia (kurz, inne zanieczyszczenia od razu się do niej przyklejają).
Tor po ułożeniu i przyklejeniu pierwszej warstwy podsypki wygląda tak:
Wnioski:
1. Na drugim module zamierzam kłaść tory na korku.
2. Ta metoda ostatecznie nie przyśpieszyła chyba całego przedsięwzięcia,bo wziąłem się do układania drugiej warstwy podsypki:
Oczywiście boczne krawędzie szyn i imitacje śrub mocujących pomalowałem farbą w kolorze rdzy (mieszanka różnych Humbroli).
Zaplanowałem miejsce na makiecie (w wykopie), gdzie zmiana koloru podsypki ma wizualnie zróżnicować dwa odcinki - tworząc wrażenie, że są to dwie inne linie kolejowe: