Modelarstwo kolejowe wielkości Z -1:220

Pełna wersja: Krok po kroku
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Kolejne kroki ...
Jak pisałem trochę staram się eksperymentować i bazując na kilku artykułach w anglojęzycznych magazynach modelarzy kolejowych postanawiam wykorzystać do przyklejenia toru i podsypki dwustronną piankową taśmę klejącą. Teoretycznie taka metoda powinna przyśpieszyć instalację torów na makiecie.

[Obrazek: IMG_0488.jpg]

Praktyka pokazała jednak, że metoda ta nie jest chyba jednak optymalna.
1. Mimo, że użyta taśma miała kolor czarny to jednak jej powierzchnia jest błyszcząca i mimo dość dobrego pokrycia podsypką, przy bliższym przyjrzeniu się ten połysk trochę widać. Ostatecznie więc zainstalowałem drugą warstwę podsypki z wykorzystaniem lekko rozcieńczonego kleju typu wikol z dodatkiem farby akrylowej w kolorze zbliżonym do podsypki i odrobiną płynu do mycia naczyń. Należy jednak stwierdzić, że pomiędzy podkładami nie kładłem drugiej warstwy podsypki (czyli jest jej tylko tyle ile się przykleiło do taśmy klejącej i moim zdaniem wygląda to nieźle.
2. Taśma praktycznie nie daje możliwości ułożenia na zakręcie - należy kłaść krótkie równoległe paski. Nie udało mi się znaleźć pianki dwustronnie klejącej w arkuszach (no można było za kilkaset złotych kupić całą rolkę - 50 metrów bieżących).
3. Taśma ma dosyć silny klej - praktycznie tor trzeba położyć we właściwy sposób za pierwszym razem.
4. Podsypkę trzeba relatywnie szybko położyć - tak by taśma klejąca nie utraciła swojej zdolności do klejenia (kurz, inne zanieczyszczenia od razu się do niej przyklejają).

Tor po ułożeniu i przyklejeniu pierwszej warstwy podsypki wygląda tak:

[Obrazek: IMG_0490.jpg]

Wnioski:
1. Na drugim module zamierzam kłaść tory na korku.
2. Ta metoda ostatecznie nie przyśpieszyła chyba całego przedsięwzięcia,bo wziąłem się do układania drugiej warstwy podsypki:

[Obrazek: IMG_0503.jpg] [Obrazek: IMG_0502.jpg]

Oczywiście boczne krawędzie szyn i imitacje śrub mocujących pomalowałem farbą w kolorze rdzy (mieszanka różnych Humbroli).

[Obrazek: IMG_0506.jpg]

Zaplanowałem miejsce na makiecie (w wykopie), gdzie zmiana koloru podsypki ma wizualnie zróżnicować dwa odcinki - tworząc wrażenie, że są to dwie inne linie kolejowe:

[Obrazek: IMG_0507.jpg]
A nie lepiej, było ci kłaść tory na profilach korkowych? Shy
Korek modelarski
Prace na makiecie trwają....

Przygotowanie do położenia linii bocznej:

[Obrazek: IMG_0552.jpg]

Która już jest położona i podlega szutrowaniu:

[Obrazek: IMG_0557.jpg] [Obrazek: IMG_0558.jpg]

Pojawia się pierwsze przymierzanie "zabudowy", a nawet na chwilę goszczący wagon sprawdzający drożność torów po szutrowaniu:

[Obrazek: IMG_0555.jpg]

Pojawia się pierwsza "zielenina" i nie tylko...

[Obrazek: IMG_0560.jpg]
Bardzo mi się podoba suwnica, miałbyś może jakieś inne ujęcia i zbliżenia?
Zdrada69, z fotki ciężko określić czy suwnica to model plastikowy czy karton?Rolleyes
Mnie interesuje wysokość trawki koło przejazdu. Mam problem przyszłościowy,
przy skali Zet nie wiadomo jak to dobrać. Jakiego by producenta nie wybrać
wszystko wydaje się za wysokie. Confused
(11-02-2015 11:29)TGV napisał(a): [ -> ]Mnie interesuje wysokość trawki koło przejazdu. Mam problem przyszłościowy,
przy skali Zet nie wiadomo jak to dobrać. Jakiego by producenta nie wybrać
wszystko wydaje się za wysokie. Confused

Trawka ze starego zapasu - ma pewnie 2 mm więc jest przeskalowana (albo dawno niekoszona !!!). Przyjmuję dla siebie że to raczej mieszanina różnego zielska (z lebiodami, ostami itp) i dlatego może być trochę wyższa.

Nie jestem ekstremalnym ortodoksem - więc mi to wystarcza - ma sprawiać przyjemność i być na tyle podobne do rzeczywistości - w części przecież którą sam wymyśliłem na ile mnie stać, ile potrafię i co zapewnia sensowny efekt w stosunku do czasu poświęconego. Moja odpowiedź na Twoje pytanie może być prowokacją do odrębnego wątku dyskusji - na temat filozofii jaka nam przyświeca w tym co robimy...

(11-02-2015 11:02)Lopan napisał(a): [ -> ]Zdrada69, z fotki ciężko określić czy suwnica to model plastikowy czy karton?Rolleyes

Suwnica to model plastikowy KIBRI, do którego można obejrzeć instrukcję. Ta suwnica jest też dodawana do niektórych budynków przemysłowych - jako element zestawu - w jednym pudełku.

Kilka dodatkowych fotek:


[Obrazek: IMG_0577.jpg]

[Obrazek: IMG_0578.jpg]

Zanim pójdzie na makietę jeszcze będzie trochę "przybrudzone"

Także na "tymczasowej dioramce" w innej wersji kolorystycznej:

[Obrazek: IMG_0570.jpg]

[Obrazek: IMG_0571.jpg]

Znalazłem kiedyś w Internecie filmik na którym ktoś dodał do tego napęd (pod płytą makiety) i przy pomocy dwóch linek przesuwał podwieszony kontener znad wagonu nad ciężarówkę ...
Trwają dalsze prace ...

Ładownia do drewna. Podstawę stanowi karton na który położona jest cienka warstwa szpachlówki akrylowej do drewna, która po pomalowaniu ma imitować betonową płytę tejże ładowni.

[Obrazek: IMG_0587.jpg]

Malowanie farbą akrylową:

[Obrazek: IMG_0611.jpg]

I cieniowanie pudrem:

[Obrazek: IMG_0614.jpg]

Poprawki i uzupełnienia oraz początek pracy nad zielenią:

[Obrazek: IMG_0620.jpg]

Wykończenie okolic toru ładunkowego:

[Obrazek: IMG_0737.jpg]

Który na końcu trochę pozarastał trawą:

[Obrazek: IMG_0739.jpg]


Ukształtowanie terenu - niewielkie nasypy. Podstawą jest pianka pod panele z odpowiednią ilością warstw - docięta, a następnie pokryta papierem toaletowym przyklejonym rozwodnionym wikolem zmieszanym z farbą akrylową stanowiącą podstawę kolorystyczną do dalszych prac.

[Obrazek: IMG_0589.jpg]

Na to przychodzi imitacja zieleni:


[Obrazek: IMG_0618.jpg]

Przejazd kolejowy. Droga to produkt firmy Noch układany na podkładzie z pianki pod panele, dookoła trawa i trochę piasku z odrobiną pudru ARTITEC. Nadal tylko w części, ale powoli mogą się przez niego zacząć przeprawiać samochody (cysterna z zestawu do sklejania KIBRI). Drewniane wypełnienia pomiędzy torami - to resztki z modelu wieży obserwacyjnej BUSCH (dobra rada - zastanów się zanim wyrzucisz różne tego typu resztki - ja wszystko co się może przydać odkładam - to dobry budulec na uzupełnienia, przeróbki itp.).


[Obrazek: IMG_0687.jpg]
Jak na Zetkę, samochód świetnie się prezentuje.
(10-02-2015 18:43)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]Prace na makiecie trwają....Przygotowanie do położenia linii bocznej:
Która już jest położona i podlega szutrowaniu:

Jakiej firmy używasz szutru?
(19-02-2015 11:56)Parada napisał(a): [ -> ]
(10-02-2015 18:43)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]Prace na makiecie trwają....Przygotowanie do położenia linii bocznej:
Która już jest położona i podlega szutrowaniu:

Jakiej firmy używasz szutru?

Na linii głównej:

Rdzawy - NOCH (miejscami zmieszany z barwionym piaskiem ze sklepu florystycznego)
Stalowy - Polak

Na linii bocznej:

Mieszany (jasno-szary) trochę w kolorze wyglądający jak popiół - stary zapas HEKI
(01-02-2015 21:50)Parada napisał(a): [ -> ]MBZ ma kapitalne modele architektoniczne, przymierzam się do kilku. Rolleyes
Zdrada69 napisz proszę ile się czeka na zamówienie i jak wygląda płatność?
Czy trzeba przelewać na ich konto euro, czy w złotych, a ich bank zrobi przewalutowanie?

1. Po złożeniu zamówienia na ich stronie internetowej przyszło po 3 dniach potwierdzenie wraz z informacją, że postarają się jak najszybciej je zrealizować.

2. Po 3 tygodniach od potwierdzenia otrzymania zamówienia przyszła faktura mailem wraz z prośbą o wpłatę na ich niemieckie konto. Nie miałem z tym problemu płacąc u nas z konta w mBanku (+ 5 PLN za operację przy założeniu że idzie dwa dni robocze, a nie szybkim SWIFTEM bo za to chcą chyba 20 albo 25 PLN).

3. Po tygodniu od wpłaty kasy znalazłem w skrzynce pocztowej kopertę z zestawami. Teraz tylko brać się do pracy - sklejania, malowania ...
Procedury raczej mało skomplikowane. Dzięki za informacje.
Muszę się teraz zastanowić co chce i zamawiać.
(10-02-2015 18:43)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]Prace na makiecie trwają....Przygotowanie do położenia linii bocznej:
Która już jest położona i podlega szutrowaniu:

Kolego, co tam dalej w temacie? Usycham z braku informacji Shy
(24-02-2015 13:41)Big42 napisał(a): [ -> ]Kolego, co tam dale w temacie? Usycham z braku informacji Shy

Ferie zimowe - więc inne aktywności - śnieżno - narciarskie... Jak będzie coś nowego to wrzucę info.
(01-03-2015 18:28)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]Ferie zimowe - więc inne aktywności - śnieżno - narciarskie... Jak będzie coś nowego to wrzucę info.

Życzę miłego wypoczynku i czekamy na powrót do tematu Smile
Prace powoli postępują dalej - rozpoczęło się formowanie terenu - pagórki i wykop, w którym ma przebiegać główna linia magistralna. Materiałem jest głównie styrodur, uzupełniony pianką pod panele (powierzchnia przyszłej drogi)

[Obrazek: IMG_0748.jpg]

[Obrazek: IMG_0749.jpg]

[Obrazek: IMG_0750.jpg]

Położenie zieleni niskiej na czysty rozwodniony lekko wikol na jasny sturodur grozi niestety drobnymi prześwitami jasnego koloru:

[Obrazek: IMG_0761.jpg]

W dalszej części styrodur jest najpierw malowany farbą akrylową

[Obrazek: IMG_0765.jpg]

Tam gdzie najbardziej stromo pojawia się murek oporowy - zbędny element od jakiegoś domku:

[Obrazek: IMG_0764.jpg]


Pojawiają się główne drogi na terenie przyszłej wsi: asfaltowa i bruk (gotowe produkty - samoprzylepne taśmy NOCH (44070, 44150), które po boku obklejone są piaskiem podlegającym "przypudrowaniu".

[Obrazek: IMG_0756.jpg]

Taśmy drogowe NOCH pozwalają na formowanie zakrętów o dużych promieniach - należy trochę przy klejeniu naciągnąć jezdnie zewnętrzną. Problem jest z ostrymi zakrętami. U mnie jest takie miejsce w obszarze przejazdu przez tory. Na tym etapie ponieważ droga "asfaltowa" już się kończy wykorzystałem taśmę TESA antypoślizgową na stopnie schodów, która jest wycinana kawałkami a następnie wcierany jest w nią puder, a w zasadzie różne wymieszane kolory pudrów ARTITEC. Efekt jest następujący:


[Obrazek: IMG_0763.jpg]
Kurcze, aż miło patrzeć jak prace idą do przodu. Muszę przyznać, że gąbka jako zieleń niska bardziej do mnie przemawia niż trawka elektrostatyczna w naszej skali.
Nie mogłem się powstrzymać aby nie postawić kilku wagonów na tory...

Fragment pociągu pospiesznego na linia głównej:

[Obrazek: IMG_0770.jpg]

Wagon z drewnem przy ładowni:

[Obrazek: IMG_0775.jpg]

Pociąg lokalny na przystanku osobowym - jeszcze nie przyklejonym do makiety:

[Obrazek: IMG_0774.jpg]

Wagon z drewnem "w trakcie załadunku":

[Obrazek: IMG_0778.jpg]

Górka już porosła trawą ...

[Obrazek: IMG_0782.jpg]

Droga na razie prowadzi do wiaduktu, którego jeszcze nie ma - czeka dopiero na zbudowanie...

[Obrazek: IMG_0783.jpg]

Kolejne elementy terenu wykonywane są w trochę inny sposób. Przygotowany fragment ze styroduru jest częściowo malowany i następnie instalowana jest zieleń na zboczach wykopu, w którym znajduje się linia dwutorowa. Takie ustawienie pracy powoduje, że jest ona szybsza, prostsza i mniej jest "brudzenia" na całej makiecie. Dopiero częściowo zazielenione elementy krajobrazu będą przyklejane na swoje miejsce a zazielenianie będzie dotyczyć tylko miejsc łączenia - po ich "zaszpachlowaniu" masą modelarską BUSCH.

[Obrazek: IMG_0784.jpg]

[Obrazek: IMG_0785.jpg]

Po wcześniejszych doświadczeniach miejsca które mają być pokryte zielenią są na początku malowane farba akrylową aby uniknąć prześwitywania jasnej sklejki bądź też konieczności dwukrotnego nanoszenia zieleni.

[Obrazek: IMG_0786.jpg]

A tak wygląda teren i druga strona wykopu po przyklejeniu w odpowiednie miejsce na makiecie:

[Obrazek: IMG_0800.jpg]
Widzę że nawet szyny zdążyłeś już spatynować. Rolleyes
Świetne tępo budowy, za dwa tygodnie pewnie skończysz praca
Przeglądam fotki, ale nie widzę trawki. Cała makieta będzie w gąbce?
(27-01-2015 00:30)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]Mam nadzieję, że jak w tytule wątku będzie "krok po kroku"...
Jak napisałem w wątku "Plan moduły"

Widzę po pewnym wpisie że nasz kolega zdradza nas z tymi bufonami Tongue
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Przekierowanie