27-01-2015, 00:30
Mam nadzieję, że jak w tytule wątku będzie "krok po kroku"...
Jak napisałem w wątku "Plan moduły"
http://forum.trybunaly.eu/showthread.php?tid=323
po kilku latach czekania w szafie na nowo odkryłem zapas ... różności w skali Z i postanowiłem zabrać się za pracę nad makietą. Po rozważaniach dotyczących miejsca w domu, podejścia do tematu zostały zdefiniowane podstawowe założenie:
- moduły - na początek 2 inspirowane amerykańskim standardem Z-Bend track
- możliwość ciągłego ruchu pociągów - na początek przynajmniej na dwóch odrębnych obwodach zasilania
- umiejscowienie w epoce III kolei DB - co podyktowane jest dostępnością taboru w Zetce - i tym co już mam w zakresie taboru
- nie zamierzam zrobić modelu konkretnej rzeczywistości kolejowej - czyli konkretnego miejsca, ale poszczególne fragmenty powinny być solidnie inspirowane możliwą i realną rzeczywistością, mieć w sobie kolejowy klimat - możliwie uciekający od zabawowych kółek torowych i uzasadniający lub wiarygodnie opisujący ruch pociągów na makiecie
- miejsca na makiecie zostaną ponazywane (stacje, przystanki kolejowe) a ich nazwy będą inspirowane moją rodziną (czyli na starcie pochodzić od imion członków rodziny - oczywiście odpowiednio zmodyfikowanych.
Musze przyznać, że nie mam doświadczenia w budowaniu makiety ale ... kiedyś skleiłem i pomalowałem dość pokaźna kolekcję pojazdów militarnych w skali 1:72, flotę japońskich okrętów w skali 1:700 - te zbiory już dawno nie istnieją - choć muszę przyznać, że nie było to jakieś mistrzostwo świata z super dioramami czy zestawami waloryzacyjnymi z blaszek fot otrawionych. Oczywiście składałem kolejkę PIKO jako dzieciak, a w ostatnich latach udało mi się zebrać pewną kolekcję budynków w skali Z - poskładać, posklejać, pomalować (niektóre możecie zobaczyć na moich wpisach o budownictwie 1:220) i "popoprawiać" trochę taboru w HO - postarzyć, dodać to i owo, poskładać plastikowe modele niemieckich parowozów firmy Revell i poustawiać je w ramach niewielkich dioramek. No i od lat czytam dużo książek kolejowych, modelarskich, Świat kolei.
Tak więc teoretycznie jest jakieś przygotowanie (choć w tematach elektryczno elektronicznych czuję się mega-kiepski) - można spróbować zabrać się do pracy. Postanowiłem, że od czasu do czasu coś tutaj pokaże - bo myślę, że będzie mnie to motywować do pracy. Pewnie też będę pokazywał z jakimś opóźnieniem - tak by też dzielić się już spokojniejszymi przemyśleniami i wnioskami. Pewnie popełnię różne błędy - ale nie mam problemu by nich napisać - może inni się nauczą. Jak przyślecie jakieś sugestie i krytyczne komentarze - też super - po to są takie miejsca by życzliwa krytyka pomagała autorowi.
No to do dzieła....
Na pierwszy ogień pójdzie moduł prostszy - wieś-osada na skraju lasu, z przystankiem kolejowym i małą ładownią do załadunku drewna z tego lasu pochodzącego. Na planie (dzięki wszystkim, którzy zgłaszali uwagi) ma to wyglądać tak:
A na wizualizacjach 3 D mniej więcej tak:
Projekty zostały zrobione w darmowym programie SCARM. Ponieważ nie potrafię go super obsługiwać nie wszystko jest idealnie oddane i konieczny jest komentarz:
- droga po prawej (od zachodu) nad dwutorową magistralą nie będzie przechodzić w jednym poziomie z torami ale ma "wejść" na pagórki i przejść nad torami wiaduktem. Miejsca będzie bardzo mało ale ... będzie to już wąska droga gruntowa więc chyba się uda.
- nie planowałem też dokładnie zieleni wysokiej czyli drzew -szczególnie na terenie wioski - na to przyjdzie już bezpośrednio na makiecie.
Linia magistralna idzie w wykopie, dodatkowo wykop w lesie - więc wizualnie powinien być trochę zlikwidowany efekt "kółka torowego" - na pewnym odcinku pociągi się "schowają". Dodatkowo po dwóch różnych stronach linia ma zostać wy szutrowana tłuczniem o innym odcieniu - dla podkreślenia efektu "dwóch różnych" linii kolejowych.
W momencie startu projektu większa cześć budynków jest gotowa - ze starych czasów (przystanek kolejowy, 6 z 8 zaplanowanych budynków mieszkalnych, jeden budynek gospodarczy, suwnica do załadunku drewna). Niektóre będą wymagały jeszcze pewnej waloryzacji, nie ma jeszcze na planie dodatków typu szopy na narzędzia, chlewiki, kurniki itp. Wiadukt nad linią magistralną - na ten moment wydaje się na 90% że będzie budowany "od zera" - nie znalazłem nic w gotowej ofercie co by mi pasowało - bo chyba ceglany wiadukt oparty o dwa portale do tunelu to zbyt masywna budowla jak na wiadukt dla "gruntówki" - a i kształt portalu raczej niezbyt sensowny ...
Na ten moment na całości zaplanowane są dwa semafory wjazdowe z linii bocznej (łączącej dwie magistrale) - nie wiem czy powinno być coś więcej (może ktoś bieglejszy w tych sprawach podpowie ?).
Robię remanent torów w szafie, tego co będzie potrzebne i składam zamówienia na brakujące elementy w dwóch sklepach - na polskiej stronie Conrada - mają trochę towaru do naszej skali:
http://www.conrad.pl/Skala-Z.htm?websale...AREA_21898
oraz w Niemczech:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/
mają duży wybór Zetki - i na wybranych artykułach, które porównywałem - atrakcyjne ceny (przy większym zamówieniu dostawa gratis).
Pozostaje zakup drewna na pudło makiety ... i kości zostały rzucone:
Z wodoodpornej sklejki 9 mm powstaje rama:
i pudło makiety - wszystko skręcone i sklejone klejem typu wikol - a łebki śróbek wpuszczone w płytę makiety i zaszpachlowane.
Wydruk planu torowego z programu SCARM w skali 1:1 ma ułatwić dalszą pracę...
Jak napisałem w wątku "Plan moduły"
http://forum.trybunaly.eu/showthread.php?tid=323
po kilku latach czekania w szafie na nowo odkryłem zapas ... różności w skali Z i postanowiłem zabrać się za pracę nad makietą. Po rozważaniach dotyczących miejsca w domu, podejścia do tematu zostały zdefiniowane podstawowe założenie:
- moduły - na początek 2 inspirowane amerykańskim standardem Z-Bend track
- możliwość ciągłego ruchu pociągów - na początek przynajmniej na dwóch odrębnych obwodach zasilania
- umiejscowienie w epoce III kolei DB - co podyktowane jest dostępnością taboru w Zetce - i tym co już mam w zakresie taboru
- nie zamierzam zrobić modelu konkretnej rzeczywistości kolejowej - czyli konkretnego miejsca, ale poszczególne fragmenty powinny być solidnie inspirowane możliwą i realną rzeczywistością, mieć w sobie kolejowy klimat - możliwie uciekający od zabawowych kółek torowych i uzasadniający lub wiarygodnie opisujący ruch pociągów na makiecie
- miejsca na makiecie zostaną ponazywane (stacje, przystanki kolejowe) a ich nazwy będą inspirowane moją rodziną (czyli na starcie pochodzić od imion członków rodziny - oczywiście odpowiednio zmodyfikowanych.
Musze przyznać, że nie mam doświadczenia w budowaniu makiety ale ... kiedyś skleiłem i pomalowałem dość pokaźna kolekcję pojazdów militarnych w skali 1:72, flotę japońskich okrętów w skali 1:700 - te zbiory już dawno nie istnieją - choć muszę przyznać, że nie było to jakieś mistrzostwo świata z super dioramami czy zestawami waloryzacyjnymi z blaszek fot otrawionych. Oczywiście składałem kolejkę PIKO jako dzieciak, a w ostatnich latach udało mi się zebrać pewną kolekcję budynków w skali Z - poskładać, posklejać, pomalować (niektóre możecie zobaczyć na moich wpisach o budownictwie 1:220) i "popoprawiać" trochę taboru w HO - postarzyć, dodać to i owo, poskładać plastikowe modele niemieckich parowozów firmy Revell i poustawiać je w ramach niewielkich dioramek. No i od lat czytam dużo książek kolejowych, modelarskich, Świat kolei.
Tak więc teoretycznie jest jakieś przygotowanie (choć w tematach elektryczno elektronicznych czuję się mega-kiepski) - można spróbować zabrać się do pracy. Postanowiłem, że od czasu do czasu coś tutaj pokaże - bo myślę, że będzie mnie to motywować do pracy. Pewnie też będę pokazywał z jakimś opóźnieniem - tak by też dzielić się już spokojniejszymi przemyśleniami i wnioskami. Pewnie popełnię różne błędy - ale nie mam problemu by nich napisać - może inni się nauczą. Jak przyślecie jakieś sugestie i krytyczne komentarze - też super - po to są takie miejsca by życzliwa krytyka pomagała autorowi.
No to do dzieła....
Na pierwszy ogień pójdzie moduł prostszy - wieś-osada na skraju lasu, z przystankiem kolejowym i małą ładownią do załadunku drewna z tego lasu pochodzącego. Na planie (dzięki wszystkim, którzy zgłaszali uwagi) ma to wyglądać tak:
A na wizualizacjach 3 D mniej więcej tak:
Projekty zostały zrobione w darmowym programie SCARM. Ponieważ nie potrafię go super obsługiwać nie wszystko jest idealnie oddane i konieczny jest komentarz:
- droga po prawej (od zachodu) nad dwutorową magistralą nie będzie przechodzić w jednym poziomie z torami ale ma "wejść" na pagórki i przejść nad torami wiaduktem. Miejsca będzie bardzo mało ale ... będzie to już wąska droga gruntowa więc chyba się uda.
- nie planowałem też dokładnie zieleni wysokiej czyli drzew -szczególnie na terenie wioski - na to przyjdzie już bezpośrednio na makiecie.
Linia magistralna idzie w wykopie, dodatkowo wykop w lesie - więc wizualnie powinien być trochę zlikwidowany efekt "kółka torowego" - na pewnym odcinku pociągi się "schowają". Dodatkowo po dwóch różnych stronach linia ma zostać wy szutrowana tłuczniem o innym odcieniu - dla podkreślenia efektu "dwóch różnych" linii kolejowych.
W momencie startu projektu większa cześć budynków jest gotowa - ze starych czasów (przystanek kolejowy, 6 z 8 zaplanowanych budynków mieszkalnych, jeden budynek gospodarczy, suwnica do załadunku drewna). Niektóre będą wymagały jeszcze pewnej waloryzacji, nie ma jeszcze na planie dodatków typu szopy na narzędzia, chlewiki, kurniki itp. Wiadukt nad linią magistralną - na ten moment wydaje się na 90% że będzie budowany "od zera" - nie znalazłem nic w gotowej ofercie co by mi pasowało - bo chyba ceglany wiadukt oparty o dwa portale do tunelu to zbyt masywna budowla jak na wiadukt dla "gruntówki" - a i kształt portalu raczej niezbyt sensowny ...
Na ten moment na całości zaplanowane są dwa semafory wjazdowe z linii bocznej (łączącej dwie magistrale) - nie wiem czy powinno być coś więcej (może ktoś bieglejszy w tych sprawach podpowie ?).
Robię remanent torów w szafie, tego co będzie potrzebne i składam zamówienia na brakujące elementy w dwóch sklepach - na polskiej stronie Conrada - mają trochę towaru do naszej skali:
http://www.conrad.pl/Skala-Z.htm?websale...AREA_21898
oraz w Niemczech:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/
mają duży wybór Zetki - i na wybranych artykułach, które porównywałem - atrakcyjne ceny (przy większym zamówieniu dostawa gratis).
Pozostaje zakup drewna na pudło makiety ... i kości zostały rzucone:
Z wodoodpornej sklejki 9 mm powstaje rama:
i pudło makiety - wszystko skręcone i sklejone klejem typu wikol - a łebki śróbek wpuszczone w płytę makiety i zaszpachlowane.
Wydruk planu torowego z programu SCARM w skali 1:1 ma ułatwić dalszą pracę...