01-09-2014, 15:36
09-02-2015, 23:37
Czy ktoś, zajmuje się u nas jakąś seryjną wycinką profili prezentowanych
przez Kaczora Jeśli nie, to może jest chętny?
przez Kaczora Jeśli nie, to może jest chętny?
10-02-2015, 23:41
Dowolne profile można zamówić tu:
http://www.swiatmodeli.eu/pl/p/Profil-cz...orowy/2987
Koszt to 14zł za sztukę plus 10zł przesyłka. Wystarczy wysłać im zwymiarowany rysunek w corelu lub pdf. Trochę to trwa (ja czekałem dwa tygodnie).
http://www.swiatmodeli.eu/pl/p/Profil-cz...orowy/2987
Koszt to 14zł za sztukę plus 10zł przesyłka. Wystarczy wysłać im zwymiarowany rysunek w corelu lub pdf. Trochę to trwa (ja czekałem dwa tygodnie).
11-02-2015, 11:33
(10-02-2015 23:41)Kaczor napisał(a): [ -> ]Koszt to 14zł za sztukę plus 10zł przesyłka.
To znaczy, para jest liczona jako sztuka czy sama jedna czołówka?
11-02-2015, 21:10
Pojedynczy profil to 14zł. Do modułu potrzebne są dwa
Ale tak naprawdę zetkowy prostokątny profil jest tak prosty że do zrobienia wystarczy wyrzynarka i wiertarka.
Ale tak naprawdę zetkowy prostokątny profil jest tak prosty że do zrobienia wystarczy wyrzynarka i wiertarka.
11-02-2015, 21:22
Ja mam "od ręki" 4 egzemplarze prototypowe, czyli na szerokość 28cm
12-02-2015, 09:49
Wystarczy boczne ścianki inaczej zamontować i będzie pasowało do "nowego" standardu
12-02-2015, 17:35
dokładnie ;-)
17-02-2015, 15:11
(12-02-2015 09:49)Kaczor napisał(a): [ -> ]Wystarczy boczne ścianki inaczej zamontować i będzie pasowało do "nowego" standardu
(12-02-2015 17:35)Misiek napisał(a): [ -> ]dokładnie ;-)
Kurza morda!! Panowie co i jak i gdzie??? Jaka ścianka i gdzie?
Miejcie litość nad laikami, zielonymi i nieudacznikami
Nic z tego nie kumam
17-02-2015, 18:17
Na górze profil wycięty przez Nemo w pierwotnej wersji 280mm (kilka stron wcześniej Misiek zdjęcie wrzucał), na dole ostateczna wersja 300mm.
17-02-2015, 21:14
(17-02-2015 18:17)Kaczor napisał(a): [ -> ]Na górze profil wycięty przez Nemo w pierwotnej wersji 280mm (kilka stron wcześniej Misiek zdjęcie wrzucał), na dole ostateczna wersja 300mm.
Teraz zakumkałem, dzięki serdeczne
09-07-2015, 17:53
(18-08-2014 16:27)Paragraf napisał(a): [ -> ](04-02-2013 13:38)Kaczor napisał(a): [ -> ]Długość jest dowolna ale najlepiej brać pod uwagę możliwości transportowe (60cm to optymalna długość, do tego flexy
Marklina mają 66cm więc w sam raz.
Nie wiem czy to ktoś zauważył, ale wkradła się mała nieścisłość. Skoro flexy mają tak głupawą jak dla mnie długość 66cm
to jest to czyste marnotrawstwo 6cm materiału skoro moduł ma 60cm długości. Producent flexa jakoś się nie wysilił z logiką,
tak mniemam. Chyba że był tak cwany i wykombinował, że potencjalny modelarz będzie tak rznął niefachowo, iż 6cm jest
takim zapasem przewidzianym do wyrzucenia.
Czy może ja coś przeoczyłem?
Długość flexa uwarunkowana jest technologią wykonania podkładów. Podkłady flexa to 3 złożone podkłady długiego toru prostego o długości 220 mm (czyli razy 3 wychodzi 660 mm)
Panowie - przeczytałem cały ten wątek i rodzi mi się parę pytań:
1. Czy ktoś coś robi ? Czy jest/są jakieś gotowe moduły ? Na relacjach - nie widziałem. Może jakieś fotki ? foty
2. Profil czołowy ma wysokość 70 mm. Czy płyta, na której ma być ułożony tor ma być przymocowana od góry na tej ramie (to by zwiększało wysokość o grubość płyty) ? Czy powinno być zachowane 70 mm i płyta ta ma być "wpuszczona" w ramę ?
3. Jeśli się planuje wykonanie jakieś rzeźby terenu (np. ze styroduru) i powoduje ona że przy krawędzi modułu teren jest podniesiony (obniżony) to rozsądne jest "zabezpieczenie" tego od boku (np. dodatkowym - dociętym do rzeźby terenu paskiem cieniutkiej sklejki). Taka operacja "pogrubiałaby" jednak moduł o grubość tej sklejki. Może warto zwrócić uwagę, że jeśli ktoś planuje tak zrobić to powinien ścianki boczne podstawy modułu o tę grubość "cofnąć" do środka. U mnie przy budowie Zellin ostatecznie nastąpiło pogrubienie całego interesu.
4. Może ktoś byłby chętny do spisania wszystkich ustaleń w jeden dokument - tak by był on dostępny i nie wymagał przekopywania się przez wszystko i decydowania co jest ważne a co nie ?
Tak sobie wymyśliłem te pytania bo jakby było z czym zestawiać to może machnąłbym coś prostego
09-07-2015, 19:16
Podane wymiary powinny być raczej sztywne.
Jeśli na etapie budowy pierwszych modułów dopuści się drobne odstępstwa, to stanie się to niejako normą przy budowie następnych. Cała makieta może stać się misz-maszem a nie pokazywać spójną całość
2. deskę wpuść wewnątrz ramy ze ścianek bocznych i profili.
Chyba, że zastosujesz kompromis: profile czołowe standardowe, a ścianki boczne obniżone, tak, żeby uwzględnić położenie na nich "płyty głównej"
Patent o którym piszesz (płyta na ramie) zrobiłem raz na pierwszym module (właśnie go remontuję ;-) ) i więcej nie zrobię - zasadniczo taki bok, źle wygląda -> http://www.pbase.com/misiek_m/image/71065790
http://www.pbase.com/misiek_m/image/71066360
3. Jeśli dobrze rozumiem tok myślenia to:
Zvolack na swojej makiecie zrobił tak: http://www.pbase.com/misiek_m/image/66146814
(białe - styrodur)
po pomalowaniu, zasadniczo nie widać, ale paluchem można ślad zostawić ;-)
Tyle tylko, że mocowanie czegokolwiek od spodu, na styrodurze jest utrudnione. Trzeba np. wkleić deseczki, na których zamocuje się np. napędy rozjazdów.
Do styroduru można bezpiecznie przykleić jedynie przewody "magistrali elektrycznej". A i tu najlepiej klei pianka montażowa.
Jeśli na etapie budowy pierwszych modułów dopuści się drobne odstępstwa, to stanie się to niejako normą przy budowie następnych. Cała makieta może stać się misz-maszem a nie pokazywać spójną całość
2. deskę wpuść wewnątrz ramy ze ścianek bocznych i profili.
Chyba, że zastosujesz kompromis: profile czołowe standardowe, a ścianki boczne obniżone, tak, żeby uwzględnić położenie na nich "płyty głównej"
Patent o którym piszesz (płyta na ramie) zrobiłem raz na pierwszym module (właśnie go remontuję ;-) ) i więcej nie zrobię - zasadniczo taki bok, źle wygląda -> http://www.pbase.com/misiek_m/image/71065790
http://www.pbase.com/misiek_m/image/71066360
3. Jeśli dobrze rozumiem tok myślenia to:
Zvolack na swojej makiecie zrobił tak: http://www.pbase.com/misiek_m/image/66146814
(białe - styrodur)
po pomalowaniu, zasadniczo nie widać, ale paluchem można ślad zostawić ;-)
Tyle tylko, że mocowanie czegokolwiek od spodu, na styrodurze jest utrudnione. Trzeba np. wkleić deseczki, na których zamocuje się np. napędy rozjazdów.
Do styroduru można bezpiecznie przykleić jedynie przewody "magistrali elektrycznej". A i tu najlepiej klei pianka montażowa.
09-07-2015, 21:43
Co do normy to poza profilami zasadniczo wszystko będzie tak samo jak w eNkowej normie:
http://n.fremo.pl/download.php?id=7463si...fe4a16a114
W zasadzie najważniejsze są profile (żeby wszystko do siebie pasowało) i elektryka.
http://n.fremo.pl/download.php?id=7463si...fe4a16a114
W zasadzie najważniejsze są profile (żeby wszystko do siebie pasowało) i elektryka.
10-07-2015, 07:51
(09-07-2015 19:16)Misiek napisał(a): [ -> ]1. Podane wymiary powinny być raczej sztywne.
Jeśli na etapie budowy pierwszych modułów dopuści się drobne odstępstwa, to stanie się to niejako normą przy budowie następnych. Cała makieta może stać się misz-maszem a nie pokazywać spójną całość
2. deskę wpuść wewnątrz ramy ze ścianek bocznych i profili.
Chyba, że zastosujesz kompromis: profile czołowe standardowe, a ścianki boczne obniżone, tak, żeby uwzględnić położenie na nich "płyty głównej"
Patent o którym piszesz (płyta na ramie) zrobiłem raz na pierwszym module (właśnie go remontuję ;-) ) i więcej nie zrobię - zasadniczo taki bok, źle wygląda -> http://www.pbase.com/misiek_m/image/71065790
http://www.pbase.com/misiek_m/image/71066360
3. Jeśli dobrze rozumiem tok myślenia to:
Zvolack na swojej makiecie zrobił tak: http://www.pbase.com/misiek_m/image/66146814
(białe - styrodur)
po pomalowaniu, zasadniczo nie widać, ale paluchem można ślad zostawić ;-)
Tyle tylko, że mocowanie czegokolwiek od spodu, na styrodurze jest utrudnione. Trzeba np. wkleić deseczki, na których zamocuje się np. napędy rozjazdów.
Do styroduru można bezpiecznie przykleić jedynie przewody "magistrali elektrycznej". A i tu najlepiej klei pianka montażowa.
Dzięki za odpowiedzi:
1. To oczywiste, że musi być standard - moje pytanie dotyczyło raczej jasnego jego zrozumienia.
2. Zgadza się, że to nie za dobrze wygląda - ale temat wiąże się potencjalnie z poniższym p. 3
3. Zrozumiałeś mnie tylko częściowo - nie miałem na myśli wykonania całej płyty modułu ze styroduru a jedynie wykonania rzeźby terenu przyklejonej na płytę sklejkową ale dochodzącej i wypiętrzającej tę rzeźbę na krawędzi modułu ponad płytę. Oczywiście może to także być inny materiał - pianka montażowa, styropian czy co tam sobie kto wymyśli. Jak sądzę cały czas będzie on nadmiernie narażony na uszkodzenia, wgniecenia i estetyka tez nie będzie zbyt dobra - nawet po pomalowaniu.
(09-07-2015 21:43)Kaczor napisał(a): [ -> ]Co do normy to poza profilami zasadniczo wszystko będzie tak samo jak w eNkowej normie:
http://n.fremo.pl/download.php?id=7463si...fe4a16a114
W zasadzie najważniejsze są profile (żeby wszystko do siebie pasowało) i elektryka.
No chyba jeszcze przydałoby się dokonać ostatecznego ustalenia co do stosowanego toru. Jak rozumiem poprzednie dyskusje - stanęło raczej na standardowym materiale Marklina ??
10-07-2015, 17:15
Ad3, chyba kapuję ;-)
ja bym zrobił ściankę boczną z sklejki
przykładowy obrazek (z 2006 roku)
dół to skrzynka, boki to w moim przypadku tektura - Ty byś chciał zrobić boczki powyżej czerwonej linii, ze sklejki?
Gdybym robił teraz podobny moduł* to cały bok bym wyciął z jednego kawałka sklejki - tak po zielonym obrysie - wyrzynarka to fajne narzędzie ;-)
* dostałem do wykończenia gołą skrzynkę, stąd taka tekturowa prowizorka[attachment=1053]
ja bym zrobił ściankę boczną z sklejki
przykładowy obrazek (z 2006 roku)
dół to skrzynka, boki to w moim przypadku tektura - Ty byś chciał zrobić boczki powyżej czerwonej linii, ze sklejki?
Gdybym robił teraz podobny moduł* to cały bok bym wyciął z jednego kawałka sklejki - tak po zielonym obrysie - wyrzynarka to fajne narzędzie ;-)
* dostałem do wykończenia gołą skrzynkę, stąd taka tekturowa prowizorka[attachment=1053]
10-07-2015, 19:58
(10-07-2015 17:15)Misiek napisał(a): [ -> ]Ad3, chyba kapuję ;-)
ja bym zrobił ściankę boczną z sklejki
Dokładnie o to mi chodziło. Patent by wyciąć to od razu jako boczek jest chyba najlepszy. Wtedy trzeba teren dopasować do boku a nie bok do terenu.... No i chyba w takim układzie lepiej aby szerokość czoła była pomniejszona o grubość boku - tak by ten na nie zachodził.
No jest jeszcze pytanie o sposób łączenia modułów. W większych skalach stosuje się po prostu przycięcie szyny idealnie z krawędzią modułu. Pytanie czy w tak małej skali jak Zetka to realnie będzie działać. Z jednej strony w ten sposób były łączone moduły na niemieckich makietach Zetkowych na Trybunałach (na 100% Lubeka) i to działało. Z drugiej strony niewiele trzeba aby przy tych małych kołach był z tym problem. Zastanawiałem się czy ktokolwiek z Was widział a tym bardziej wykorzystał tor Marklina 8592. To prosty tor teleskopowy o zmiennej długości 100-120 mm. Czytając opis dla amerykańskiego standardu Z-Bend znalazłem szeroką informację o wykorzystaniu właśnie tych torów do łączenia modułów - zresztą jako efekt wielu problemów z łączeniem modułów "na styk". Co o tym sądzicie ?
10-07-2015, 22:15
(10-07-2015 19:58)Zdrada69 napisał(a): [ -> ]No i chyba w takim układzie lepiej aby szerokość czoła była pomniejszona o grubość boku - tak by ten na nie zachodził.Powyższy rysunek Kaczora, obrazek dolny jest lepszy.
Większość znanych norm opiera się na takiej konstrukcji skrzynek ;-)
Przy konstrukcji jak na górnym obrazku, drobne błędy w składaniu skrzynki i się robi krzywo.
11-07-2015, 20:51
Co łączenia modułów - przy precyzyjnym i równym ułożeniu torów na krawędziach modułów, przy zachowaniu prostopadłości ścian będzie OK. Mam ten sam problem bo rzeźbię w TTe (rozstaw taki jak Z - 6,5mm).
Co do szyn - norma nie powinna wskazywać na producenta. Jasno powinna określać wysokość główki szyny od podłoża. Marklin to Code 60, są też szyny Code 55, Code 40 (wysokość w milimetrach otrzymujemy mnożąc przez cal np. Code 60 = 0,06 * 25,4mm = 1,524mm). Oczywiście im niższy profil tym realistyczniej wygląda moduł ale za to tabor może mieć problemy z jazdą.
Co do szyn - norma nie powinna wskazywać na producenta. Jasno powinna określać wysokość główki szyny od podłoża. Marklin to Code 60, są też szyny Code 55, Code 40 (wysokość w milimetrach otrzymujemy mnożąc przez cal np. Code 60 = 0,06 * 25,4mm = 1,524mm). Oczywiście im niższy profil tym realistyczniej wygląda moduł ale za to tabor może mieć problemy z jazdą.
12-07-2015, 15:10
(11-07-2015 20:51)Kaczor napisał(a): [ -> ]Co łączenia modułów - przy precyzyjnym i równym ułożeniu torów na krawędziach modułów, przy zachowaniu prostopadłości ścian będzie OK. Mam ten sam problem bo rzeźbię w TTe (rozstaw taki jak Z - 6,5mm).
Co do szyn - norma nie powinna wskazywać na producenta. Jasno powinna określać wysokość główki szyny od podłoża. Marklin to Code 60, są też szyny Code 55, Code 40 (wysokość w milimetrach otrzymujemy mnożąc przez cal np. Code 60 = 0,06 * 25,4mm = 1,524mm). Oczywiście im niższy profil tym realistyczniej wygląda moduł ale za to tabor może mieć problemy z jazdą.
Nie zamierzałem promować "jedynie słusznego producenta" - chos jak rozumiem należy przyjąć za sugerowany jednak tym szyn Code 60 (i pewnej niemieckiej firmy bedą OK).
No ale na kluczowe pytanie CZY KTOŚ COŚ ROBI ? Nie padła odpowiedź....